Saturday, 8 July 2017

Pakaian Raya & Breastfeeding Journey 2017..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..


Aisyah baru je lelap..
Sementara ada masa ni marilah update laju-laju..

Untuk tahun ni memang banyak berjimat cermat..
Maklumlah keadaan ekonomi tak berapa baik..
Lepas tu en.suami seorang je yang berkerja..
Aku pulak tengah belajar..
Ada satu komitmen lagi, Aisyah..
Insyaallah cukup je..
Cuma kene pandai manage la..

Untuk tahun ni kitaorang shopping untuk raya lepas aku habis exam paper last..
Paper last habis pukul 12 tgh hari..
En.suami amik aku lepas tu terus pegi beli barang untuk Aisyah, aku dan en.suami..

Untuk Aisyah kitaorang beli pakaian die dekat Parkson..
Lepas tu nak cari baju kurung untuk die..
Abah die nak jugak die pakai baju kurung/tradisional untuk raya ni..
Sebelum ni ada jumpa dekat Bangi..
Abah die pun dah berkenan..
Sekali masa turun bawah dekat tengah-tengah tu ada jual baju raya untuk kanak-kanak..
Banyak yang cantik-cantik..
Harga pun lebih kurang je..
So amik dekat sini je..

Dapat la 2 pasang baju kasual, sepasang baju kurung untuk Aisyah..

Lepas tu jalan-jalan tengok-tengok sekali jumpa pulak baju lace warna maroon..
Ada pulak clearance masa ni..
Harga asal rm2++.++ tapi masa ni rm100 je..
Kebetulan pulak memang en.suami plan nak pakai baju melayu masa sanding dulu warna maroon..
So cuba tengok ok..
Boleh la amik baju ni..

Lace Top in Lilac 

Baju aku macam ni tapi color maroon..

Tetiba aku dah ada baju raya pulak..
Aku memang tak kisah sangat pun pasal baju raya ni..
Lepas tu en.suami ada suruh cari baju untuk kasual..
Tapi tak pelah..

Baju ni ada top die je..
Balik tu aku padankan la dengan kain batik..
Alhamdulillah nampak elok je dalam gambar raya dan bila pakai..
Untuk Aisyah pulak aku pilih kurung warna merah jugak..
Tapi warna terang..
Kanak-kanak elok pakai warna-warna ceria kan..

Cari gambar tak jumpa pulak..
 Ada gambar jauh je..

Lepas tu en.suami pulak beli sehelai t-shirt dekat Uniqlo..
Masa ni orang beratur nak masuk fitting room ramai gila..
Malas betul ak..
Nak membayar dekat cashier pun boleh tahan que..huhu..

Settle tu terus gerak balik Seremban..
Buka puasa dekat rumah Pak Long hari ni..

Lepas buka cubakan baju Aisyah..
Seksa gila nak pakaikan die masa ni..
Sebab zip belakang die pendek..
Die pakai zip kain je kot..
Nasib baik Azrai ada,, so die alter kan tukarkan zip panjang..
Charge rm5 je..
Lepas tu senang nak pakaikan Aisyah..
Kalau tak pagi-pagi raya lagi dah drama..

Untuk baju Locka ni aku suka je..
Tapi mungkin tak sesuai dipakai bila ada anak kecik..hoho..
Baru separuh hari dah ada tempat lace yang koyak..
Lagi satu hujung baju tu lace die berjurai-jurai..
Boleh refer dekat dalam gambar..
Aku pulak duk riba, dukung, susukan Aisyah..
Memang berjurai-jurai benang..huhu...

Aku rasa satu lagi masalah baju ni sebab lengan die muat-muat..
Memang nampak elok bila pakai..
Tapi bila tarik keatas nak amik wuduk ke..
Memang 
Totally tak sesuai untuk mak ada anak kecik..
Tapi aku suka baju tu..
Sebab die macam mini kurung je..
So senang nak bf kan Aisyah..
Kain die pun stretchable, selesa dan memudahkan aku bf..
 Lepas basuh memang kene solex lepas tu nanti anak dah besar baru boleh pakai balik..hihi..

 Sebelum balik rumah mertua aku memang dah gosok baju untuk aku 2 pasang dan baju en.suami..
Senang nanti dekat sana..

Untuk raya ni aku pakai baju maroon tu dengan kain batik, baju kurung moden, baju kurung kedah dengan kain batik, baju kurung pesak gantung, baju kurung biasa, dan jubah..
Untuk ibu menyusukan anak kecik, baju yang loose macam pesak gantung, kurung kedah, atau kurung biasa memang pilihan terbaik..
Paking baik baju kedah..
Sebab singkat je..
Kurung moden memang payah la sebab baju tu muat-muat je, ikut badan..
Jubah pun sama..
Sekali sampai ke bawah, memang susah la..
Pakai jubah tu masa jalan malam dekat-dekat je..

Nursing cover pulak memang wajib dibawa ke mana-mana..
Aku stand by 2 nursing cover..
Plus dalam kereta memang ada selimut..

Lagi satu bila ada anak kecik ni..
Nak keluar tu memang makan masa lama..
Kalau dulu nak siapkan diri sendiri je..
Sekarang ni nak siapkan diri, Aisyah..
Barang Aisyah je dah macam-macam..
Sepersalinan die, selimut, toiletries, pampers, napkin, makanan, buah die..

Untuk Aisyah pun mak cik, pak cik dengan atok pun banyak sponsor baju die..
Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...