Tuesday, 17 January 2017

Kibas Tempat Tidur..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..


Hari ni nak cerita pasal kibas tempat tidur..
Rasanya kecik-kecik dulu aku biasa jugak dengar dan buat kalau nak tidur kibas tempat tidur dulu..
Lepas tu macam dah tak de buat je..
Main tidur je..huhu..
Ok bukan main tidur je..
Tapi main baring je atas katil..

Sampai la satu hari ni..
Masa ni dalam minggu aku baru kawen..
Masa tu balik rumah mertua..
Masa balik rumah mertua aku dengan en.suami ada pegi Melaka..
Saje pegi jalan-jalan..
Family mertua pun sibuk suruh jalan masa ni..
Balik dari Melaka tu ikut jalan Empangan Jus, Air Kuning, Jelai sana..
On the way balik tu kepala rasa tak ok..
Lagi pulak jalan berbuai-buai..
Turun naik bukit dekat Jelai tu..
Sampai Bahau mertua nak keluar pegi minum dekat Bahau pun kitaorang tak join..
Terus balik rumah..

Sampai rumah masuk bilik aku terus tido..
Masa tido tu aku mimpi..
Aku ada dekat tempat yang sama, bilik yang sama tapi rasa lemah sangat, lepas tu macam ada yang mengganggu tidur aku tapi tak boleh nak bangun..
Terjaga tu aku cepat-cepat pegi dekat en.suami bagi tau die..
En.suami pulak masa mak mertua balik die cerita dekat mak mertua aku..

So mak mertua ajar..
Sebelum tidur kibas dulu tempat tidur..
Kibas katil, bantal semua..
Lepas tu die ada bagi doa untuk diamalkan..

Apa rasionalnya kene kibas tempat tidur..
Memang la masa kita tak tidur atas katil tu nampak kosong kan..
Tapi mungkin ada mahluk lain yang kita tak nampak dengan mata kasar kita ada dekat atas katil, dekat bantal tu..
So kibas la dulu halau apa yang tak patut..
Kalau kita main tidur je mungkin mengganggu mahluk tu dan die pulak mengganggu tidur kita..

Kalau aku google kibas tempat tidur ni pun antara Sunnah Rasullullah s.a.w..
Antara sumber lain boleh baca dekat SINI..
Atau boleh google..

Sejak tu memang aku memang akan kibas tempat tidur setiap kali nak tido atau baring..
Tak kira la siang atau malam..
Kalau nak letak Aisyah atas katil pun aku akan kibas dulu katil..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...