Friday, 15 April 2016

Wedding Review - Baju Nikah Lelaki..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..


Salam Jumaat semua..
Tak sabar nak balik kampung malam ni..
Nak makan banyak-banyak..
Sebelum balik ni dah order macam-macam dekat adik..hehe..
Kebetulan Zack dengan Jo pun ada dekat rumah..
Esok dah nak balik..
Dapat la jumpa kejap malam ni..

Ok kali ni aku nak sambung cerita pasal baju nikah..
Aku asing kan la cerita baju nikah lelaki dengan perempuan..
Padahal taip entri ni dulu tadi..
Tapi sebab berkait dengan risepsi..
So tulis risepsi, post tu dulu..haha..

Baju nikah lelaki..

Mula-mula sekali lepas tunang kitaorang ada pegi jalan-jalan jugak la untuk usha baju nikah..
Ada la jalan-jalan dekat Jalan TAR, SACC Mall, Jalan Pumbum, ada jugak pegi Bangi tak silap..
Masa pegi SACC Mall masuk ada kedai baju melayu ni die ada cakap..
Biasanya orang akan buat baju perempuan dulu..
Sebab baju perempuan ni yang leceh..
Baju lelaki senang je..
Baju melayu plain dengan samping je kan..
So bila baju perempuan dah siap, nak cari baju lelaki senang je la..

Untuk baju nikah ni..
Kalau bole kitaorang tak nak pakai baju putih..
Sebab baju nikah ni tempah..
Jadi nanti bole pakai lagi..
Bincang-bincang dengan en.suami, kitaorang pilih warna biru cair..

Tapi case kitaorang ni lain sikit..
Mula-mula cuba la follow nasihat dekat atas tu..
Tapi masa buat baju risepsi dah terjumpa baju nikah lelaki..

Ni punca dari masa buat baju risepsi la..
Untuk kisah baju risepsi bole baca dekat SINI..
Macam aku cerita sebelum ni..
Kitaorang buat baju risepsi dengan Salikin Sidek..

So masa 2nd visit..
Masa duk amik ukuran tu alang-alang dah ada dekat butik die mesti la tengok-tengok kan..
Masa borak-borak tu terjebak la cerita pasal baju nikah dengan die..
Die pun tunjuk-tunjuk la baju melayu yang ada..
Aku pun bagi tau la yang plan kitaorang nak buat baju nikah warna biru cair..
Die pun bagi cadangan..
Kalau untuk nikah lelaki ok baju putih..
Amik samping warna biru cair..
Untuk baju aku buat warna biru cair..
Perempuan tak pe..
Nanti bole pakai lagi..
Lelaki pakai la putih..
Nampak baju nikah nye..hehe..

So die suruh en.suami cuba baju melayu warna putih yang ada..
Ada macam-macam jenis kain dan pattern..
Ada yang cutting moden, so kecik sikit..
Ada yang cutting lama, so besar sikit..
Die yang suggest lepas tu en.suami cuba la..
Nampak ok..
Lepas tu die pun keluarkan la koleksi samping yang die ada..



Cuba terus rasa memang dah ok..
Baju melayu tu bila dalam gambar tak de la nampak berkilat ke..
So aku suka..
Aku tak suka satin yang berkilat..
Samping tu pulak aku suka design die..
Simple je..
Corak dekat tenun die je..
Songket tu tak silap aku songket tenun tangan dari Terengganu..
Tu yang lagi suka tu..


Yang belah kanan tu samping tu..
Ni masa tengah tengok samping warna biru yang ada..
Yang 2 kiri tu macam biasa nampak kan..
2 kiri tu pun lagi mahal..
So aku lagi suka yang kanan tu..
Nampak corak tenun dengan benang die kan..

En.suami dah cuba lepas tu malas nak fikir, nak cari-cari dah..
So decide nak amik yang ni je..
Kitaorang kalau bole memang malas nak fikir pasal nak beli kain, nak pilih design, nak fitting ke apa..
Tu tengok ni ok..
Terus on je..

Untuk baju nikah ni Salikin bagi harga yang agak menarik..
Sebabnya kitaorang dah amik pakej baju risepsi dekat die..
So tak de lah follow harga dekat tag..
Bercakap pasal harga ni jugak..
Untuk baju nikah lelaki ni yang lebih belanja nya adalah dekat samping..

Untuk baju nikah aku Salikin ada jugak offer aku..
Offer die memang menarik la..
Harga ok, material pun memang ok la..


En.suami tengah sibuk-sibuk dekat fitting room lagi..
Die dah tunjuk lace ni dekat aku..
Matching sangat kan dengan baju en.suami tadi..
Die pun cerita la idea die pakai lace ni buat baju, kain chiffon lepas tu veil lagi..
Arghhhh senang sangat ni..
Menarik sangat ni..
Harga pun memang ok la..
Macam semua pakaian settle dekat die je kan..
Tapi tak tak terus buat keputusan..
Aku kene balik fikir dulu dan tengok budget..

Sebab budget untuk baju nikah macam dah over je ni..
Jadi kene fikir balik..
Kalau semua benda nak over budget masak la kan..
Pegi dekat kedai memang banyak yang best..
Tapi kita kene pandai-pandai la nak buat keputusan..

Ingat kan nak buat entri pasal baju nikah ni sekali je..
Tapi ni pun dah panjang..
So untuk baju nikah perempuan kita sambung entri lain la ek..hehe..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...