Sunday, 6 September 2015

Last weekend - Mengemas..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..



Rasanya aku tak cerita la pasal last weekend..
Kalau dah cerita tu kira halal la ye..huhu..
Meh la kita abadikan dekat sini untuk di jadikan kenangan..

Last weekend memang penat giler..
Rasanya kalau setiap kali kampung kot memang penuh dengan aktiviti..
Sebab nya setiap kali balik tu cuba untuk buat sebanyak keje yang bole..
Kitaorang tak balik kampung tiap minggu..
Lagi pun elok la start awal-awal..
Tak de la hujung-hujung nanti sibuk nak berkemas..

Lagi pulak adik aku yang in charge bab mengecat ni cuti sampai weekend ni je..
So minggu lepas ada cuti 3 hari..
Marilah kita buat apa yang bole..

Kitaorang gerak balik Jumaat balik..
Sebelum balik tu makan dulu dekat sini..
Sebab nya jalan jem..
Nak tunggu sampai Seremban entah pukul berapa..
Baik makan dulu kenyang-kenyang..
Sambil tu tunggu kereta reda..
Sampai tu lepak-lepak kejap dengan adik-adik aku lepas tu tido..

Sabtu..

Bangun pagi tu terus bangun..
Tak de nye nak bergolek-golek ke apa..

Adik dengan adik aku kikis cat lama dekat tepi rumah..
Lepas tu aku cat tepi rumah..
Adik aku cat tingkap..

Settle tu aku kemas-kemas apa yang patut..


Sempat la basuh kerusi ni..
Rasa macam nak cat/syelek balik bawak masuk dalam..
Lepas tu letak kusyen nipis alas untuk duduk..
Tapi plan tertangguh sebab benda-benda lain..huhu..

Petang sikit en.bf datang lepas pegi service kereta..
Then die tolong kemas kan belakang dan bawak keluar barang dari dalam bilik..
Sebab nya barang-barang nya adalah berat-berat..
Yang ada dekat rumah masa tu aku, Wafi dengan wan je..

Sampai malam la kemas bilik..
Nak angkat apa yang patut sementara en.bf ada..
Nak angkat keluar semua meja-meja belajar..
Lepas tu aku kemaskan buku-buku..
Rumah aku ni banyak sangat barang nye..
Tak pernah major kemas macam ni..huhu..

Ahad..

Hari ni bermula dengan agak slow..
Adik aku awal-awal dah bangun, dah start cat tepi..
Sebab nya die nak pegi Melaka, pegi jalan dengan kawan-kawan..

Aku pun slow and steady je sebab P.Long, M.Long dengan sepupu aku datang..
So berbual dengan dieorang la sementara ada dekat rumah..

Masa sepupu aku datang tu sempat jugak la kitaorang pegi Giant dengan Econsave carik kotak untuk packing barang..
Ye kami memerlukan kotak yang banyak..huhu..
Balik tu nak buat kotak, tape pulak tak de..
So kene pegi beli dulu..

Petang P.Long aku dah balik tu aku kemas-kemas dekat belakang sampai Maghrib..
Masa tu pun baru buat separuh..

Malam dah ada tape aku dengan adik aku, Zack kemas barang dalam bilik aku..
Banyak buku..
So operasi memasukkan buku dan barang dalam kotak..
Bilik tu memang barang nya kene keluarkan pun..
Sebab nya bilik tu jadi bilik pengantin nanti..
Jadi pasang kotak dekat hall..
Bawak keluar barang, masukkan dalam kotak sementara letak dekat tempat sepatutnya..

Isnin..

Pagi-pagi lagi dah bangun sambung kemas barang..
Bawak keluar semua sebab nak cat bilik..
Tinggalkan katil, satu almari baju dan rak baju je..
Sebab tak tau nak letak dekat mana lagi..

Lepas tu operasi mengecat bilik..
 Tengah elok mengecat bole pulak cat putih habis..huhu..

Dah la bole pulak hari ni aku period..
Memang sakit pinggang, belakang dan badan..
Sempat gak pegi baring kejap dekat bilik adik aku..
Tapi bila fikir nak cepat siap gagahkan diri je la..hahaha..

Lepas settle mengecat, aku pun siap-siap nak balik KL..
Memang ajak balik awal sebab nak berehat..
Lagi pun takut jem..
 Selagi ada dekat rumah tu memang buat keje tak berhenti la..

Memang penat..
Lagi penat mengemas tu..
Mengecat tu tak de la penat sangat..
Nak angkat barang segala memang guna banyak tenaga..
Berpeluh tu tak payah cakap la..
Berapa banyak kalori terbakar tu memang tak tau la berapa..
Tapi bagus jugak la..
Kurus semulajadi nak kawen sebab persiapan nak kawen..haha..

Ok share sikit gambar masa operasi..


Barang bersepah dekat hall..
Mostly barang dari bilik aku..


Keluarkan barang dari bilik belajar..
Dekat rumah aku buku-buku memang banyak giler..

Tapi dah operasi sikit ni harap ok la..
Hari tu adik aku bagi tau dieorang hantar kertas pegi kitar semula je 310 kg..
Giler betul..huhu..
Walaupun aku expect lagi banyak nak kene keluarkan..
Tak pe tunggu aku balik nanti macam mana..

So ni la setakat ni persiapan mengemas dekat rumah.. 
Long way to go lagi ni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...