Tuesday, 12 May 2015

Weeding Preparation Check List a.k.a Senarai Semak Persediaan Perkahwinan..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..

Aku tak tau nak start macam mana..
Banyak kali jugak taip padam taip padam..
Tapi fikir nak share dengan orang yang singgah sini aku tulis je la..
Sebab nya aku pun selalu baca blog lain nak dapatkan info pasal ni..
Tapi ni memang personally apa aku experience..
Kitaorang ni suka buat benda ikut selesa kitaorang..
Tengok, baca, fikir..
Kalau rasa ok guna..
Kalau rasa tak ok, nak ikut taste sendiri, ada budget..
Buat je..

Ok mukadimah tak payah nak panjang sangat..
Meh aku share apa yang ada dalam list aku setakat ni..

Pakaian
Baju nikah perempuan
Baju nikah lelaki

Baju resepsi lelaki
Baju risepsi perempuan

 Kasut resepsi perempuan
 Kasut resepsi lelaki

Aksesori lelaki
Aksesori perempuan

Veil nikah
Veil resepsi

Dekorasi & Aksesori
Pelamin nikah
Pelamin resepsi
Mekap nikah
Mekap resepsi

Bantal nikah - done
Bunga tangan nikah
Bunga tangan resepsi

Aksesori resepsi
Hiasan dewan


Cincin
Cincin perempuan
Cincin lelaki

Kad Jemputan
Kad - booked
Envelope - done
Postage - pending

Goodies
Box
Content

Hantaran

Bilik Pengantin
Perabot
Cadar pengantin
Quilt - done
Cat bilik
Langsir
Carpet
Bunga

Katering
Katering nikah
Katering majlis

Photographer

Lain - lain
Kursus nikah
HIV test
Thalassemia test
Kadi
Sewa dewan



Secara kasar nya lebih kurang macam dekat atas tu la senarai aku..
Awal-awal hari tu list kan..
Lepas tu survey harga untuk buat anggaran setiap bahagian dan seterusnya anggaran keseluruhan majlis..
Memang ada folder dan spread sheet untuk kira perbelanjaan, anggaran kewangan dan rekod duit keluar masuk..
Dan ada sesetengah bahagian tu memang ada breakdown yang details..

Aku utamakan yang penting-penting dulu..
Main items untuk majlis kahwin kitaorang..
Kalau yang utama dah settle..
Ada budget lebih baru la selit-selit yang remeh-remeh tu..
Contoh yang remeh-remeh macam guest book segala..
Sebenarnya aku ada je survey dah guest book ke..
Tapi bila fikir balik..
Banyak lagi yang lebih penting dan keutamaan dari benda macam tu..
So tu nanti hujung-hujung ye..hehe..

Aku pun tak tau lah tahap kerajinan aku nak share..
Kalau rajin Insyaallah aku share info yang aku tau generally..
Tapi rasanya banyak lagi blog yang kongsi info lagi details untuk di jadikan rujukan..

Setakat ni cincin dah settle..
Kebetulan pulak keluar hari tu beli quilt terus sebab murah..
Kebanyakkan nya kita orang dah jumpa vendor..
Cuma nak bayar duit booking je..
Dan kalau ikutkan senarai die tak banyak pun..
Sebab satu vendor dah cover banyak..hehe..

Contohnya macam baju nikah aku..
Akan beli barang dengan die, die jahitkan, pelamin nikah dengan aksesori nikah dengan die, mekap nikah dengan die..
Barang pelamin pun nanti die suruh kitaorang datang amik sendiri..
Die pasangkan..
So amik je la barang apa yang die nak..hehehe..

Kadang-kadang rasa macam sikit je benda die..
Kadang-kadang aku rasa macam banyak..haha..
Pape pun layan kan je la..
Lain la kalau duit kepuk-kepuk..
Memang best la nak membeli belah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...