Saturday, 21 February 2015

Tanah Hitam (Tanah Baja Sawit) untuk Pertanian..

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..

Hari ni last cuti weekend ni..
Best nye cuti lama..
Bila la cita-cita nak jadi suri rumah nak tercapai..huhu..
Esok dah keje..
Harap semua ok je..
Minggu depan ni antara minggu night mare aku..
Cuti ni satu keje pun tak jalan..
Pakai server ni yang aku malas..
Bila nak buat keje memang tak de mood..
Nanti maklumat tak cukup..
Alasan sangat kan..hahaha..
 
Tapi aku doa semua nya baik-baik je..
Room mate pulak tak de sampai Khamis ni..
Ikut trip company pegi Bali..

Ok berbalik kepada tajuk..
Ingat lagi tak pasal projek cili yang aku pernah share gambar..
Kalau nak tengok gambar bole la refer dekat SINI dan SINI..

Antara yang diperlukan ialah anak pokok dan tanah..
Anak pokok ni Ajik beli dekat UPM..
Satu tray tu ada lebih kurang 100 pokok tak silap..
Harga satu tray ialah rm40 tak silap..
Aku tak pegi beli sekali..

Selain daripada tu adalah usaha mencari tanah..
Ni yang aku nak share..
Ni Ajik la yang pergi kursus ni semua..
So die kata tanah yang sesuai untuk tanam ni ialah tanah baja sawit..
Mula-mula kitaorang beria jugak la carik dekat internet kalau ada yang jual tanah, dekat Mudah, dan tanya-tanya orang..
Finally Ajik share ni..


 Sila la klik untuk image yang lebih besar..

Haziq kata dalam usaha die nak beli tanah tu die pegi tanya jabatan atau pihak yang sepatutnya..
Ada je die jumpa orang perseorangan yang jual..
Tapi harga kemain mahal lagi..
Yang ni harga die korang bole la tengok sendiri..
Murah giler kan..
RM 5 je satu tan tak silap..
Tapi yang mahal nya adalah sewa lori..
Kalau yang ada lori sendiri tu memang lagi baik la..
Modal duit minyak je kan..

Untuk beli korang bole la hibungi pejabat yang berdekatan..
Jumpa person-in-charge (PIC).. 
Dan buat formal letter..
Nanti dieorang akan response macam surat dekat atas..
Ada range masa untuk beli, harga dan sebagai nya..

Surat untuk application tu aku tak de..
Tu Ajik yang buat dan aku tak pernah tengok pun..
Tak silap aku orang dekat jabatan tu yang ajar die buat surat ni..

Sapa-sape yang berminat nak berbakti dengan tanah tu semoga ni dapat membantu..:)

2 comments:

  1. Nak tanye..ada lagi tanah hitam sawit tu??boleh whatsapp di 0134684495..thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau berminat boleh lah hubungi FGV sendiri..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...