Saturday, 27 December 2014

Keep Calm & Think Wisely..

Assalammualaikum..

Semalam aku baru tanya adik aku baru tanya adik aku yang datang amik aku masa dekat Kemaman..
Apa ye perasaan orang dekat rumah ni tahun lepas masa aku dekat Kemaman?..
Alhamdulillah adik aku kata masing-masing rilek je..
Wan dengan mak la yang risau sikit..
Tapi ayah macam biasa la steady..

Dekat media sosial sekarang ni macam-macam berita yang aku tengok..
Dari masalah banjir, bawak ke isu politik, lepas tu ke isu kenegerian pulak..
Sabar je la..
Macam-macam sangat..
Semua nak emosi, semua nak luah perasaan dan pendirian..
Kalau malas nak amik kisah orang kata kita tak prihatin..
Kalau amik kisah orang tetap kata benda yang negatif..
Komen kecenderungan politik, pemimpin la..
Baik diam je..
Masing-masing ada cara masing-masing nak tolong..
Tapi tetap la berbalah sana sini..

Semalam ada mesej dengan kawan aku dekat utara..
Die bagi tau yang dekat Perlis pun nak banjir..
 Aku pun terus call adik aku dekat Perlis..
So far Alhamdulillah lagi dekat tempat die..
 Die ada mention pasal dekat Johor pun ada tempat yang naik air..
 Lepas tu aku call pulak adik aku dekat Batu Pahat tanya keadaan dekat sana..
Alhamdulillah jugak dekat sana masih ok lagi..

Aku bagi tau dieorang..
Pape inform family cepat-cepat..
At least tau situasi dan boleh plan macam mana untuk bantu..
Sebab mungkin akan ada masalah elektrik dan air bila keadaan bertambah buruk..
Masalah dengan coverage jugak..
So pape inform as soon as possible..

Antara advice yang paling penting jugak ialah BERTENANG dan BERTINDAK DENGAN SANGAT BIJAK..
Jadi la seorang dan bijak dan agak survivor..
Aku dulu pun rezeki sangat sebab Hendry ada dekat sana nak sign on..
 Boleh la charge phone untuk contact dengan family..
Dan risiko meredah banjir masa tu untuk keluar dari kawasan tu adalah atas risiko aku sendiri..

Kadang-kadang keadaan dekat sana memang sangat tak terkawal..
Remaja-remaja dengan perangai tak terkawal..
Dan selepas banjir pun masing-masing tetap leka..
Tak ambil iktibar pun dengan apa yang terjadi..
That my bad..huhu..

 Pape pun aku rasa mereka memang sangat tabah dan cekal menghadapi situasi ni..
Aku memang kagum sangat..
Aku sendiri tak cukup kuat nak hadapi..

Aku memang doakan semoga keadaan bertambah baik dan baik-baik untuk mangsa, individu yang membantu dan semua pihak yang terlibat..
AMIN..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...