Saturday, 1 November 2014

1st Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) experience - Time & Scale..

Assalammualaikum..

Selalu asyik kongsi pasal rutin atau experience aku je kan..
Jarang-jarang nak share benda ilmiah..
Nak share benda-benda ilmiah ni banyak masa..
Kene study sikit..
Tu la malas sikit..hehe..

Hari ni aku nak share pasal TRIZ..
Apa tu TRIZ?..
Full definition die ada dekat tajuk..
Dari aku intern dulu TRIZ ni dah start..
Tapi masa tu aku tak join lagi..
Aku baru join session die Jumaat (31/10/2014) lepas..
 Ni session yang ke 4..
So aku dah terlepas 3 session..

Sehari sebelum tu aku ada join practice session yang department aku buat untuk TRIZ ni..
Untuk practice session amik masa sejam tak silap..
Dan untuk learning session adalah 2 jam..
Ada tele-presence dengan orang yang conduct workshop ni dari UK..

Apa itu TRIZ?

TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving)was created by engineers, for engineers (so we can be confident that it works) and it works for everyone. TRIZ is a problem solving toolkit; the principal TRIZ tools direct us to find all the ways of solving a problem, to find new concepts and the routes for developing new products. TRIZ offers systematic innovation; by learning TRIZ and following its rules we can accelerate creative problem solving for both individuals and project teams. 

So aku join untuk sesi Time and Scale..

Thinking in Time and Scale
• The most powerful TRIZ tool (and also the most simple)
• Understanding the context and history of your problem
• Mapping the places where the problem can be solved
• Using Time and Scale to identify many solutions to problems 
 
Macam mana guna tool atau method ni?
 Ada 9 boxes dan boxes ni pun boleh di expend lebih banyak..
Topic nya adalah dekat tengah..
Untuk paksi x ialah berkaitan masa..
Kita nak tengok evolusi topik yang kita pilih..
Dari dulu, sekarang dan akan datang..
Paksi y pulak ada system, sub system dan super system..

Ni contoh aplikasi tool ni..

Mengenai lift..
So kita boleh nampak evolusi lift tu dari dulu dan future..
Dan apa impak penggunaan lift dekat benda lain yang berkaitan dengan lift..

Pada aku tool/method ni sangat bagus dalam menyelesaikan masalah..
Lebih sistematik..
Biasanya kita buat keje tak well organize..
Tapi bila kita duduk, fikir dan tulis on paper..
Lagi senang kita nak tengok dekat mana yang lebih atau kurang..
Buat analysis..
Dan kita akan come out dengan satu solution atau decision yang baik..
Sebenarnya method ni sangat dekat dengan kita..
Cuma kita je tak sedar..

Sape yang business minded lagi la sangat berguna aku rasa..
 Walaupun tool ni lebih kepada engineer sebab melibatkan technology of engineering..
Tapi macam trainer tu kata..
Benda ni bukan je boleh di aplikasikan melibatkan keje je..
Tapi boleh di aplikasikan dan membantu kehidupan harian kita.. 

Ni contoh die..


Nampak dekat makanan pun kita boleh apply kan..
Main die pasal pizza..
Tapi melibatkan topping, box, delivery..
Rasanya aku pun pernah kaitkan engineering dan memasak dalam post aku sebelum ni..

 Masa nak balik petang Jumaat kebetulan aku jalan dengan manager department aku..
Aku pun agak kagum dengan die..
Kagum dengan idea dan achievement die..
Antara orang yang aku boleh jadikan contoh..
Aku share la sikit pasal die..
Die Indonesian tapi dengan passport Dutch..
Ada degree untuk Instrumentation Engineering, Master in Mechanical tak silap dan PhD in Process engineering..
Dua yang last tu aku tak sure master dengan PhD yang mana..
Yang pasti die memang ada cert untuk 3 discipline ni..
Jadi penguasaan die dalam engineering ni adalah sangat bagus..

Office mate aku pernah cerita..
Dieorang pernah pegi rumah die..
Rumah die macam art gallery..
Die pandai melukis..
Kisah nya die pernah suka dengan ada lukisan..
Tapi harga lukisan tu mahal..
So die belajar melukis..
Dan hasil nya memuaskan..
Rumah pun jadi macam gallery dieorang cerita..

Azam dan semangat die kuat kan..
Mungkin sebab tu jugak die outstanding..

Berbalik pada pasal TRIZ..
On the way nak balik tu aku satu lift dengan die..
Die tanya aku tengah buat apa sekarang..
Aku pun bagi tau la pasal projek aku..
Terus die kaitkan dengan TRIZ tadi..

Macam projek aku contohnya..
Main topic ialah power semiconductor (IGBT, SGCT, IGCT, etc)..
Sub-system ialah equipment yang guna power semiconductor (VFD, UPS, etc)..
Dan super-system ialah LER atau memang super ialah structure (fixed atau floating platform)..

Terus macam kagum..
Laju betul die berfikir dan apply benda tu..
Nampak sangat die pegi workshop tu dan apply..
Kalau aku ni slow..
Macam tak terkait je..haha..
 Lepas tu ilmu tu pun berlalu je la..
Keluar la statement pegi tu biasa je..
Dulu study dengan keje tak de kaitan la..
Padahal punya la banyak ilmu masa belajar dulu tapi tak apply pun.. 
Every single thing tu bermanfaat sebenarnya..

Ni la serba sedikit yang aku boleh share..
Harap bermanfaat dekat korang semua..
Lagi sape yang ada anak tu..
Nak apply method untuk galakkan anak berfikir dengan lebih baik..
Atau apa-apa je yang sesuai la..
Kalau ada salah silap maaf la ye..
 Kalau nak detail boleh baca dekat link source benda ni..

Source: 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...