Friday, 5 September 2014

My Lovely Supervisor..

Assalammualaikum..
Hari ni aku nak abadikan kenangan pasal supervisor aku..
Sangat berbaloi untuk aku kenang kan..
Banyak sangat yang aku belajar dari die..
Tak keterlaluan aku kata aku kagum dengan die..

Supervisor aku ni muda jugak lagi..
Baru 37 tahun tapi dah jadi lead (lead engineer)..
Husband die pun lead engineer dekat company aku..
2 2 ni sangat cool..

Both of them dari royal family..
SV aku dari klang dan husband die dari Perak..

Masing-masing grad dari luar negara..
SV ak dari UK dan hubby die dari US..
Lepas habis belajar dieorang berdua keje dekat company yang sama dekat UK selama 8 tahun..
Balik sini dieorang join company sekarang..

Die la yang sangat banyak bagi tunjuk ajar dan peluang..
Antara benda paling penting adalah peluang..
Ramai yang mungkin mampu buat sesuatu..
Tapi sebab tak de peluang nak tunjukkan apa yang die orang mampu buat..

Sepanjang aku internship die memang banyak ajar dan bagi peluang..
Nak tulis pun banyak..hehe..

Apa yang menarik pasal supervisor aku ni..
Die sangat dedicated dengan tugas die, tegas, tapi sangat humble..

Dengan apa yang die ada..
Die tak pernah nak perlekehkan orang lain..
Tapi sangat memahami..

Ingat lagi masa die assign aku projek yang aku buat..
Die sendiri kata nampak aku sangat takut masa tu..
Tapi die percaya dengan aku..
Bagi semangat dan Alhamdulillah..
Die happy dengan keje aku..
Dan sebab tu jugak ramai nampak kebolehan aku..
Sebab bila die assign aku keje..
Aku akan terpaksa buat..
Terpaksa belajar..
Dan by end of the day benefit die dekat aku jugak..
Nak apply dekat tempat lain bole tulis experience aku 6 bulan dekat company ni penuh 1 page A4..hahaha..
Sebab tu aku sangat berterima kasih dekat die..

Masa buat report pun die tegur English aku..
Buat aku aware dan improve English aku..
Dan aku sangat suka cara die tegur aku..
Walaupun ganas kadang-kadang..
Ingat lagi ayat die masa check report aku..
' i perasan ramai budak melayu ada masalah a, an the,,i pun melayu jugak..mungkin sebab jarang guna dalam ayat kita'..
Tak de la die nak budget bila duduk luar negara lama..
Speaking memang berhabuk..
Dan aku suka dengar die bercerita pasal anak-anak die..
Parenting tips yang sangat bagus..
  1. Dekat rumah dieorang tak de Astro pun. Ada channel biasa je..So banyak spend masa sama-sama satu family..Tido pun awal..
  2. Anak-anak die tak main Ipad pun..tak de pun ipad segala..tapi banyak buat aktiviti dekat luar..petang-petang akan keluar main dekat luar..nasib baik rumah depan padang..so setiap petang akan main dekat padang depan rumah..cute giler tengok gambar anak-anak die main hujan dekat padang, panjat pokok, main kotak la adik beradik..sempat SV aku berlawak.."anak-anak i main kotak je, jimat duit dieorang tak payah beli permainan mahal-mahal"..slalu pegi out door aktivit macam rock climbing, naik bukit, swimming..benda-benda macam ni lagi meransang minda anak-anak..so dieorang akan berkreativiti dan banyak berinteraksi dengan orang lain dan benda semuladi sekeliling die..nak buat apa dengan kotak tu..bila tak de permainan, dieorang akan cuba create aktiviti dengan apa yang ada dekat sekeliling dieorang..anak die main teka-teki la kalau malam-malam sesama dieorang..so lagi meransang minda dan mengeratkan lagi silaturrahim antara satu sama lain..
  3. Layan je anak kalau dieorang bercakap..jangan say no..jd la good listener..once dieorang dah tak nak bercakap dengan parents..memang dah problem..anak-anak akan menjauh..
  4. Selalu puji anak atau tonjolkan kelebihan anak..setiap anak ada kelebihan masing-masing..as parents masing-masing mesti tahu kan apa kelebihan anak..contoh die kalau ada anak yang bijak sains ada yang bagus sastera..so assign anak ikut kelebihan..mungkin ni jugak cara ayah aku support adik aku sekolah seni..tak berapa bagus sains tapi bagus seni..so bagi peluang..bila aku borak pasal rumah lepas tu nak die yang lukis kan gambar untuk di frame kan, nak die design kan kad kawen bila aku kawen nanti..nampak die excited sangat..so die rasa di hargai..tak semestinya engineer tu successful..let them be successful in their field..
  5. Anak-anak SV aku ni tak de pegi tuition ke apa..Mungkin la education back ground both of them sangat membantu..masing-masing sekolah harian biasa, tak pegi international school pun walaupun masa mula-mula balik sini ramai orang suruh hantar..Anak die yang 1st memang tak pandai cakap melayu bila balik sini..SV aku cerita dekat sekolah orang siap panggil Mat London lagi..hehe.. dan tak pegi asrama penuh pun walaupun masa UPSR die dapat straight A..
  6. Jangan beban kan anak sangat untuk jadi bagus..bagi space dekat diri diorang..Die pernah cerita yang ada jiran tanya macam mana die ajar anak..anak jiran die pegi sampai 3 tempat tuition tapi masih tak menguasai..kesian dekat budak die kata..too much komitmen..cukup la dekat sekolah je..die cerita setiap pagi die akan pesan dekat anak..masa cikgu ajar, dengar betul-betul, masa rehat main la puas-puas dengan kawan-kawan..so die ajar anak die untuk enjoy benda yang sepatutnya..letak sesuatu dekat tempat yang betul..masa belajar enjoy belajar..masa main, main puas-puas..hehe..even waktu malam pun anak die tak belajar pun dekat rumah..tido awal..hehe..
  7. Nak final die akan luang kan masa untuk revise pelajaran anak..make as discussion..die pun sentiasa up date perkembangan anak-anak..antara part yang best..notice dekat mana kelemahan anak..let say anak dapat 70 lebih math..cuba untuk kenal pasti dekat mana kelemahan die yang 30 tu dan baiki dekat situ..contohnya anak die lemah pecahan..so die akan fokus dekat situ..tak payah nak bebel untuk 70 yang anak die bole buat..
Jadi aku rasa dieorang lebih utamakan ikatan kekeluargaan..
Suka buat aktiviti yang melibatkan sama-sama berbanding individu..
 Dan die suka develop keyakinan dan bagi peluang dekat anak-anak dia..
Sama macam die buat dekat aku..

Bila dengar aku memang kagum..
Tak banyak parent sekarang yang macam ni..
Suka untuk mewahkan anak-anak, yang akan spoil kan anak tu balik kemudian hari..
Dengan kedua-dua die ada income 5 angka sebulan masing-masing, mampu sangat nak belikan macam-macam untuk anak, hantar anak international school ke.
Tapi jelas semua tu bukan la punca..
Less is more kan..

Yang penting kita tau apa yang kita buat..
Tak perlu nak terikut-ikut dengan cara orang..
Biar la lain dari kebiasaan pun tak pe..

Last day aku pernah tanya SV aku ni..
Tough tak untuk jadi career woman..
Dan die jawab tough sebenarnya..
Tapi as long as kita buat apa yang kita suka..
Kita enjoy dengan apa yang kita buat..
Insyaallah semua akan ok je..

She's mom with 4 kids..
3 lelaki dan seorang perempuan..
Successful career woman and mom..

Ni jugak la apa yang aku belajar sepanjang aku ada dekat company aku..
Mungkin aku agak close dengan SV aku dan die rajin bercerita..
Tapi ada beberapa jugak career woman yang aku jumpa dekat company aku tu tapi sangat bagus keje..
Motivasi sangat untuk aku..

So entri ni aku tujukan khas untuk ex SV aku..
Parenting tips tu memang aku take note sangat..
Dan aku share kan sebab mungkin berguna dekat ibu-ibu di luar sana..
Semua nak yang terbaik untuk anak masing-masing kan..
Die yang sangat nice, humble dan successful..
Die mom with 4 kids yang sangat hot..
Lunch hour kalau tak pegi makan die pegi gym..
So mengamalkan kehidupan sihat juga..
Salah satu rezeki untuk berjumpa orang yang sangat aku bole jadikan contoh..


Aku masih lagi dekat KL sekarang..
Tak sabar nak balik kampung..
Mulanya nak balik esok..
Tapi balik malam ni sebab esok en.bf kene pegi site pulak..huhu..

2 comments:

  1. wahhhh excited kite baca taw...
    memang supermom betul la...
    pandai dia didik anak dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnt bole apply dkt iqy..hehe..
      masa die share mmg excited dgr..
      tu yg ingt n take note..
      sngt interesting..
      die didik anak tak mcm kebiasaan org sekarang didik anak kn..hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...