Tuesday, 9 September 2014

Makanan dan rutin di kampung..

Assalammualaikum..

Ni la antara benda paling best bila ada dekat rumah..
Bukan sebab ada makanan je..
Tapi sebab ada makanan yang best-best..

Makanan yang memang susah nak cari dekat luar..


Ni lauk untuk hari ni..
Gulai ikan campur dengan terung, pucuk ubi dan mangga..
Pergh memang terbaik la..
Mangga tu yang pancing sangat tu..

Minum petang pulak kueh keria..

Ni kalau dekat rumah aku dekat KL selalu ada..
Sebiji 40sen..
Selalu aku beli 2 je..
Tapi dekat rumah bole makan banyak-banyak tanpa ragu-ragu..hehe..
Ada jugak la ragu..
Sebab minyak dan gula..hoho..

Kalau mak ada selalu la ada makanan best..
Tapi ada jugak la hari yang aku kene masak sendiri..
Contohnya semalam..
Sebab mak tak de so kene masak sendiri la..
Masak nasi goreng je..
Best masak beria ni kalau ramai-ramai..
Excited je nak masak..

Weekend ni adik aku nak balik..
Tengok la apa yang best..:)

Disebabkan duduk rumah..
Makanan banyak dan sedap..
Haruslah kawal makan..
Kadang-kadang lagi senang nak control dekat rumah..
Portion makanan tu kita bole control..
Kalau beli, berapa banyak die bagi tu kene la habiskan..
Lagi kalau nak makan macam-macam jenis..
Semua kene habiskan..

Dekat rumah bole kawal berapa banyak yang kita masak..
Pagi tetap la wajib minum nestum..
Kalau sebelum ni dekat ofis..
Tak sempat sarapan dekat rumah, aku bawak dekat ofis..

Dekat rumah aku memang cuba kurang kan nasi yang aku ambil..
Kalau nasi habis dulu, ratah je la lauk..
Tak tambah pun..
Cuma kadang-kadang makan banyak kali..
Ni jugak la sebab kenapa aku suka makan nasi campur..
Bole kawal portion nasi dan lauk..
Kalau nasi goreng ke memang die dah bagi banyak tu kan..
Kene la habiskan semua..

Sekarang ni perkhumuhan pun ok je..
Bole membuang setiap hari..
Kadang-kadang sehari dua kali..

Lagi satu dekat rumah bole buat macam-macam..
Bole basuh muka dengan ice pagi-pagi..
Lepas tu bole tepek muka dengan beras pulut..
Beras pulut bancuh dengan air tepek dekat muka pagi dan malam..
Elok untuk serap minyak dekat muka..
Muka aku ni kan oily sangat..
So bole la kurangkan minyak dekat muka..
Seterusnya mengecilkan liang roma..hehe..
Banyak masa kan..
So bole la buat benda-benda macam ni..

Semalam tak study pun satu hari..huhu..
Meleka buat entah apa-apa je..
Insyaallah hari ni nak study sebanyak yang bole..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...