Thursday, 31 July 2014

Dermaroller System..

Assalammualaikum..

Sebenarnya aku nak share pasal ni tadi..
Salah satu malas nak update sebab malas nak cerita pasal benda yang sama je..
Asyik cerita pasal hal sendiri je kan..
Lagi kalau raya..
Pasal jalan, makan dan jumpa orang yang kita kenal..

Salah satu yang buat aku rajin nak online dan update blog ni sebab nak share pasal ni..
Karang terus share pasal benda ni..
Tak de wish raya ke apa..
Pakai langgar je..
Ingat aku tak de feeling lansung pulak nanti..haha..

Sape pernah dengar pasal derma roller?.
Micro derma roller ke..
Ni leh benda nye..



Aku purchase benda ni dekat Groupon je hari tu..
Dalam bulan puasa atau sebelum puasa aku beli..
Terus suruh die pos dekat rumah..

Apa derma roller ni?..


Maaf la tetiba gambar ni rotate sendiri..
Boleh klik untuk lebih besar nak baca description atas box tu..
Dermaroller system ni efficient system for anti-ageing, skin regeneration, skin tighten and collagen stimulation therapy..
Atau dalam bahasa melayu nye sistem yang efisen untuk anti-penuaan, menggalakkan pembaharuan kulit, menganjalkan kulit and menggalakkan kolagen..
 Kalau ikut apa yang aku google pun benda ni elok untuk menggalakkan pertumbuhan rambut baru kalau ada masalah rambut gugur atau makin nipis..

 Macam aku tau pasal benda ni?..

Secara jujur nya aku memang pernah buat rawatan ni dekat Penang dulu untuk rawat parut jerawat aku..
Aku punya kulit jenis parut jerawat yang berlubang-lubang tu..
Berbeza dengan orang yang parut jerawat die keras-keras then bila dah buang isi jerawt tu kulit jadi macam biasa je..
Contohnya en.bf.
Walaupun die pernah banyak jerawat tapi lepas pegi facial buang isi jerawat tu kulit die macam biasa je..
Best betul kalau kulit macam ni..huhu..

So masa dekat Penang dulu aku pernah la try rawatan ni..
Doktor tu akan roll kan benda ni atas muka sampai berdarah then die akan hasilkan kulit baru..
Tapi buat dulu walaupun dah sapu krim untuk kebas kan kulit segala tapi sakit giler..huhu..
Lepas tu memang berdarah-darah, dan muka merah je..
Amik masa lama jugak nak kulit jadi normal..
Aku ada buat beberapa kali..
Sekali buat kos die rm250..
Tu 4 5 tahun dulu..
Sekarang ni tak tau la..

Ok tu pengalaman dulu..hehe..
Ni cerita sekarang ni pulak..

Aku jumpa ni masa dekat groupon masa carik pakej rawatan untuk rambut..
Lepas tu memang fikir banyak kali la nak beli ke tak..
Sudahnya jumpa benda ni..
Lepas tu rasa nak beli pulak..
Harga die jauh sangat la lagi murah dari sekali rawatan dekat klinik tu dulu..
Fikir jugak macam mana nak buat sendiri nanti..
Yelah masa dekat klinik dul beria berdarah kan..
Lepas tu ada krim-krim segala..
Tapi sebab murah aku purchase je..
Kalau tak reti bole guna pun tak de la ralat sangat hati..hehe..

So balik raya ni aku tengok benda ni dah sampai..
Punya la besar kotak groupon..
Kotak benda ni dalam kotak groupon tu kecik je..
Siap die wrap kotak benda ni dengan bubble wrap lagi..
Lepas tu apa lagi..
Baca apa yang ada dekat kotak dan process menggoggle la..



Sila la klik untuk gambar lebih besar..
Ok yang bulat-bulat tu saiz jarum..
Macam yag die tanda dan dalam bekas jernih dalam gambar dekat atas..
Saiz jarum aku ni 0.50mm..

Lepas tu dekat caution..
  1. Only for personal use, don't share with other person - ni untuk hygiene la ye..yelah benda ni masuk dalam kulit..lagi kalau guna sampai luka atau berdarah..mana tau orang tu ada penyakit tak pasal kene infection..
  2.  Skin with wound should not use this roller - kalau ada luka jangan la guna..takut luka bertambah teruk atau merebak dekat tempat lain..even dekat jerawat pun aku tak guna..
  3. Be careful if the client is allergic to metal - ni bergantung dekat individu la..mungkin ada yang allergik dekat besi..
  4. Irritating cosmetics is forbidden before the skin recovery - ni untuk sesiapa yang suka bermekap la..aku ni tak bermekap..tapi kalau masa belum fully recover memang aku tak de la pakai black mask tu lagi..takut ada reaction pulak..tungg kulit dah fully recover..lagi 1 aku tak berpanas sangat selagi kulit tak betul-btul baik..
  5. Put where the children can't touch - haaa ni kalau rumah ada kanak-kanak..benda ni jarum-jarum halus..sangat bahaya ye..
Then ada penerangan pasal pasal direction nak roll jugak..
  1. Please choose the suitable siza DRS - ni penting jugak..aku rasa dulu tu Dr. tu guna jarum yang besar..die lanyak pun selamba je..aku ni yang sakit..macam yang ni aku guna lansung tak berdarah pun.. tak sakit sangat..mungkin sebab jarum halus..dan kita yang control roll sendiri kan..bila sakit boleh la berhenti..ikut sesedap rasa kita kan..
  2. Please sterilize the DRS and the nursing part with alcohol - yang ni aku cuci dengan air panas campur garam je lepas guna..tu aku baca dari internet..sebab tak de alcohol pun untuk cuci..lepas rendam dengan air panas campur garam aku bilas jugak dengan air biasa dan roll atas tisu bersih untuk kering kan..garam kan menggalakkan karat..karang cepat pulak karat dah tak bole guna..
  3. Please apply suitable nutritional lotion/cream on the skin, rolling back and forth 4-5 times - masa nak pilih cream ni aku sendiri tak pasti..kalau masa buat dulu memang ada Dr. tu letak krim..again macam aku cakap takut ada reaction between produk dengan kulit aku..bila aku google ada tulis tak guna cream pun tak pe..cream untuk cepat kan kulit kembali normal..so aku tak guna pape cream pun..
  4. Please rolling more than four different direction, refer to the picture - so aku refer la dekat gambar..dan masa rolling tu ikut kesesuaian aku je..hehe..
  5. Apply nutrition or mask product on the skin that requires care in case of skin inflammation - ni pun bergantung pada kulit sesorang..macam aku memang aku tak berpanas sangat..aku pun cuma guna pencuci dan pakai masak balik bila kulit dah ok..masa merah-merah tu tak pakai pape pun..
 The main concept benda ni ialah die akan rosakkan kulit untuk hasilkan kulit baru yang lebih elok dan galakkan kolagen kulit..
Dan konsep sakit untuk cantik tu sangat la di applikasikan oleh benda ni..hahaha..

Kalau aku nak guna aku basuh muka bersih-bersih then roll la atas muka..
Roll la sesedap rasa dekat tempat yang sepatutnya dengan rasa dan arah sesuka hati..
Aku lagi suka roll malam..
Lepas roll tu terasa la memcucuk-cucuk dekat muka..
Esok tu bangun muka merah jugak lagi..
Rasa sakit memang tak de da..
Aku basuh muka dengan ice..
Dalam sehari 2 kulit akan mengelupas..
So kalau kulit dah fully recover bole la nak buat lagi..
Balik ni aku dah buat 2 kali..

Kalau dulu memang lagi luka..
Dan kulit aku macam naik jerawat bila nak elok tu..
Tapi kali ni tak de pun..
Memang rasa kulit lagi ok..
Mungkin sebab aku tak guna pape cream kot..
So tak de la reaction ke apa..


Ni la jejarum halus dekat roller ni..
Kene take care lebih..

Aku memang buat yang biasa-biasa je..
Tak de la yang extreme berdarah-darah tu..
Memang agak berkesan untuk parut-parut jerawat yang ganas macam muka aku ni..hehe..
Haaa ni part yang palin menarik..
Masa aku buat rawatan dekat klinik yang sakit, berdarah, dan senang naik jerawat masa nak recover dulu harga die rm250 sekali rawatan..
Aku beli benda yang aku bole buat ikut sesedap rasa, berapa banyak kali nak buat pun asal kan maintain benda ni elok dan tak de naik jerawat ke apa hanya dengan rm28 je..
Berbaloi-baloi tak?..
Sangat berbaloi aku rasa..
Sampai semalam jumpa en.bf die siap suruh aku beli kan satu untuk die..hehe..
Masa beli dekat groupon rm28..
Even harga asal pun baru rm55 je tak silap..
Memang berbaloi la pada aku..

Kepada yang nak try bole la..
Aku google ni boleh jugak hilangkan sesulit segala..
Apa-apa parut dekat badan ke..
Tapi kalau sesiapa yang kulit muka die memang tak de masalah tak payah rajin sangat pun tak pe..
Aku ni sebab ada parut-parut ni..

Sila la rajin-rajin tengok gambar dekat SINI ye..
Aku malas nak upload dekat sini..
  Sape-sape yang practice treatment ni sila la jaga sangat kebersihan ye..
Make sure jarum-jarum tu betul-betul bersih sebelum dan selepas guna..
Antara risiko besar untuk treatment ni ialah infection..

Have fun dan selamat mencuba..:)
Kalau ada info lagi nanti aku share..
Kalau yang pernah experience pun boleh la share maklumat sama-sama ye..

69 comments:

  1. salam na beli kat mane dermaroller ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waasalam..sy beli online je..dekat groupon ada lagi..rm28 je..

      Delete
    2. Dermaroller ni boleh tahan brapa bulan eh ?

      Delete
  2. Salam. U punya needles berapa mm?mmg berkesan ye? Berapa lama agak agak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0.5mm 540 needles..berkesan la..berapa lama mcm mana?..

      Delete
    2. Berapa lama u guna baru nmpk perubahan? U beli kat groupon kn? Tp i crik tgk ada yg 192 needles je yg rm28. Boleh share link yg 540 needles? Xjumpa

      Delete
    3. sekali guna pun da nmpk perubahan..tp depend dkt parut, dkt berapa lama u apply dekat muka..mcm i guna tak de la sampai berdarah..mungkin bl guna sampai berdarah lagi cpt berkesan..dkt gruopon tulis 192 needles tp dkt kotak tulis 540 needles..

      Delete
    4. Ooo. Okay. Thank you so much sis for the info 😊😊

      Delete
    5. No problem..try la cuba..menarik jugak..:)

      Delete
  3. jln2 kt sini,... superb dermaroller.. same la naniey pun gune dermaroller jugak memang sgt cpt progress die compare to pakai krim etc tu. jemput singgah www.naniey.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la naniey..skrng ni byk pki tool je..x de pkai produk2 sngt da..pape pun thanks singgah sini..:)

      Delete
  4. Hei awak murahnya beli rm28, kita beli rm99.. Beli 2 tahun lepas sampai skrg tak guna lagi haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli dkt groupon murah sikit la..tp skrng pun ad jugak yg jual dkt online shop atau fb yg lg murah dr rm99.dah beli tu cuba la..adik sy lelaki pun guna..

      Delete
    2. Nak guna tp ada je sebiji dua jerawat tumbuh tu yg tergendala smpai skrg, dlu penah buat sekali tp pakai dermastamp jarum bape puluh je.. Dap dap kt parut tu.. Sekali tu jela try pastu trus x buat lg.. Pembaca lain kalau takut nk guna dermaroller sbb taknak sakitkan kulit standby duit lebih sikit, beli je personal microderm device rm680 boleh guna byk byk kali, kalau buat rawatan tu kt klinik estetik pun dh bape ratus sekali buat.. Apa pun jgn bazirkan duit beli supplement n segala serum yg konon konon boleh timbulkan balik lubang lubang bekas jerawat tu.. Tak caye pergi tanya doktor.. Kalau nk hasil serta merta pergi suntik filler kt klinik estetik harga rm500++ nanti doktor suntik filler kt tmpt berlubang tu bagi rata, tp tahan 6 bulan je pastu kena buat lagi.. Panjangnya kita membebel.. Hahaha.. Apa pun nk kongsikan jgk.. Sorry pemilik blog.. Haha

      Delete
    3. Tak de hal la..almost welcome nak share pape..pape pun thanks for the very good and useful info..:)

      Delete
    4. Assalamualaikum..nk tnya sebelum kita nak guna dermaroller tu, apa nama krim yg digunakan untuk menghilangkn kesakitan tu,dan boleh beli dimana..tq

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Waalaikumsalam..tak de guna krim pn..

      Delete
    7. Hai didie ,lau ad sale lg kt groupon . Boleh awk oder 1 . Then I bankin duit lam akaun u RM39 . Lau bli n sller len . Hrg die mmg syok.

      Delete
  5. Salam sis..nk mntk tlg blikn kt groupon bole??hrge kt groupon jauh beza sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.maaf sy dpt tlg belikan.

      Delete
    2. Wassalam.maaf sy dpt tlg belikan.

      Delete
  6. Kalau kita tak cuci dengan alcohol takpe ke? Selain basuh dgn air garam apa lagi option yg ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya better cuci dengan alkohol..
      Sebab melipatkan hygine..
      Untuk bunuh kuman..
      Takut ada infection..
      Lagi dekat muka kan..

      Untuk option lain sy tak pasti..
      Bole try google..

      Delete
    2. gune je dgn dettol

      Delete
    3. try cari di lazada pun ada jual. harga menarik

      Delete
    4. Kat groupon ade x?

      Delete
  7. Berminat utk beli dermariller 0.5mm 540 needles boleh hubungi saya
    Wan-01127008288

    ReplyDelete
  8. Salam....
    Berminat, brape rm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..maaf sy x jual..mungkin bole cari dkt blog lain, fb, ig, etc.

      Delete
    2. Saya ada jual. RM40 free serum vit c

      Delete
  9. sy beli sebijik mcm awak punya tp harga rm199 .. bila kat klinik,,wuu mahal T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke..huhu..
      Biasa sy beli online je..

      Delete
  10. if ad jerawat tak bole pakai ke..kne tggu jerawat hilang dulu ke apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply..
      Tak perasan pulak tak publish..
      Kalau ada jerawat jgn guna dkt bahagian ada jerawat tu..
      Sebab jerawat biasa ada nanah dan berdarah bila pecah kan..
      Takut ada infection nanti..

      Delete
  11. AS SALAM.. SESUAI KE KLU UTK JERAGAT...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saya tak pasti pulak..
      Mungkin bole contact http://www.naniey.com/
      Die ada jual benda ni..
      Mungkin die bole bg better consultation..

      Delete
  12. sejak saya jumpa blog awak ni 2 bulan lepas...saya beli dan buat sendiri. selepas 2x roll dalam 2 bulan ni, sangat ajaib la...parut yang saya simpan dan jaga rapi sejak zaman sekolah 15 tahun dulu..sekarang dah sangat nipis..oh ya..parut saya berlubang dan dalam tau.. banyak pula tu..ehehehe. sangat bagus benda nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke..happy to hear that..
      At least worth for me to share about it..
      Tapi be carefull dgn hygiene..

      Delete
    2. Nak tanya..berapa mm jarum yg sis guna..sy ada beli yg 1.5 mm,dh buat rawatan sendiri sebnyk 3 kali,tp blm nampak perubahan :(..ada pakai serum apa2 tak..parut lekuk bnyak..serta kedutan dalam

      Delete
  13. perubahan muka selepas guna tu dalam berapa lama? dua bulan ke? and parut berlubang tu akan jadi rata ke mcm mne? dan saya ada terbaca yg after effect rolling ni pipi akan kemerah-merahan. is it the whole day pipi nampak merah-merah? ada effect tak kalau saya apply cream and compact powder? // sorry i've got so many questions to ask hehe. Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk nampak perubahan ni bergantung kepada kulit masing-masing..Ada yang cpt ad yg lambat..bila guna kedalaman parut tu makin kurang..mengenai kemerah-merahan ni pun sama..bergantung kpd kulit masing-masing..Ada yg satu hari baru hlng..ada yg cpt hilang,ada yg lambat..mengenai pakai cream/compact powder, tu sy tak pasti..sbb kalau sy guna dlu, sy mmg tak guna produk mekap..biar kulit dah fully ok baru guna produk..tp klu produk tu mmbantu utk menpercepatkan kulit sembuh, mungkin bole guna..

      Delete
    2. so maksudnya kene konsisten la kan kalau nak cepat kurangkan parut tu? at least nampak rata sikit pon takpe. slalu dlm bpe kali dalam seminggu kene guna? and waktu yg sesuai utk rolling?

      Delete
    3. and nak tanya psl yg awk order dkt groupon tu. how to order eh?

      Delete
    4. Kalau sy dlu guna seminggu sekali je..
      Dah betul2 ok baru consider nk buat lg..
      Dan buat tak de lah sampai berdarah..
      Cuma bagi kulit mengelupas je..
      Biasanya sy buat waktu mlm..
      Dah nak tido..
      So tak de pg mana2 lepas tu..
      At least masa tido kulit boleh rilek..
      Kalau siang nanti kene panas, kalau nk keluar ke nanti terdedah dkt byk benda mcm habuk semua..
      Untuk groupon tu sy ad just search dkt google dan buat online payment..nanti die pos..

      Delete
    5. untuk Anonymous30 August 2016 at 22:53

      saya gunakan size 1.5mm untuk 2x roll. Tu pasal kena guna sbln skali..sebab jarum dia panjang. klo nak guna kerap better y size 0.5 kebawah. nk lebih baik lepas guna sapu ape2 serum y bagus.. contoh mcm snail repair serum atau vic serum. saya guna kan vic c21.5 pon dah cukup...ehehe

      Delete
  14. Admin.. Nak tanye.. Kalau dah pakai derma roller tu.. Tapi x letak serum atau ape2 produk lain.. Boleh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je rasanya..mcm sy xde letak produk pn..biar je kulit mengelupas ganti kulit lain..tp klu ad produk yg sesuai mungkin lbh baik..mcm sy sbb kulit sensitif..tu x pki byk produk..

      Delete
  15. Saye. Dah try pakai dermaroller semalam...1.0 mm.. Mmang sakit..admin.. Berape lame parut kesan kite dermaroller tu hilang sepenuhnye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parut tu bergantung kepada mcm mana awak guna..
      Kalau sy cuma buat sampai merah je..
      Tak de lah sampai berdarah..
      Dalam 3 4 hari jugak merah tu nk hilang..
      Lepas tu kulit mengelupas..

      Delete
  16. Sy nak tnya..klau utk mslh open pores boleh ke pkai benda ni? Ke dia hnya utk parut saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikutkan kegunaan derma-roller ni boleh jugak digunakan utk open pores.. (boleh google)..
      Tp utk sy, sy lebih gunakan utk parut jerawat..

      Delete
  17. Nak tanya.. kalau golek dermaroller ni atas muka, minimum brape minit yer?

    ReplyDelete
  18. Nak tanya.. kalau golek dermaroller ni atas muka, minimum brape minit yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy xde specific masa klu golek..tgk pd ketahanan kulit..biasanya tak lama pn..xsampai luka..sekadar merah je..sbb xnk merah lma sngt..

      Delete
  19. Assalamualaikum..saya jumpe blog awak ni lepas search kat ig..harga Rm 65 3in 1 3 size satu badan boleh pakai..utk rambut botak pun boleh..saya tanya lagi Kay kwn watsapp mana dpt murah lagi dia kata kat lazada .Google lagi jumpe blog awak..saya nk share sini story saya buat treatment kat KB jauh pi dari Selatan dgn tambsng mΓ hal..dr roll muka merah padam..soh beli serum dgn creme Rm 300. Dia buat laser sekali..blk Rumah dah pakai 2 minggu muka xde perubahan ..pastu calculate duit habis hotel tambsng treament Rm 600..... saya tanya blk dr dia kata ke gi lagi buat lagi baru elok...huh..jenuh nak berulang KB..Selatan.saya Google lagi..nasib hi.pe blog awak..lepas ni berkira nk beli online ajer..ini solution terbaik makan supplement treatment bagai saya kira dah beribu Rm masalah xslesai.. terimakaseh awak kerana share..klu muka saya ok nanti saya share lagi yea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah sini..memang dialualukan sngt utk kongsi pengalaman dkt sini..

      Delete
    2. saya baru terbaca dan tetarik utk menulis

      Delete
  20. Hai. Saya ada jual dermaroller free vit c, free consultation, n free postage, RM40 je. Krim kebas pon ada. Boleh ws 0104355007 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

    ReplyDelete
  21. salam . hi dear . semalam i guna dermaroller tu . but hari ni muka i tkdelah merah ke apa ka . cuma merah masa lepas roll tu je . it is normal ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..Rasanya normal je..n mmg ok la mcm tu..Sebenarnya muka merah tu depend pd individu..ad org kulit cpt recover..ad x..

      Delete
    2. ouhhh okay-ii . pastu i nk tny sebelum pkai dermaroller tu kena cuci muka dlu kan . pstu toner nk apply wktu bila eh ? lepas cuci muka tuu apply toner dlu bru roll ke cane ?

      lepastukan i nk tny . boleh tak kita guna antiseptik dettol yg kita guna awal-ii tuuu utk kita rendam lepas kita dh hbis roll tu ? mksudnya guna balik yg awal-ii td tu ..

      hihihi . sory bnyk tny . hrp dpt membalasnya :)

      Delete
    3. Betul tu..
      Kene basuh muka bersih-bersih dulu..

      Part pakai toner tu tak pasti pulak..
      Sebab sy tak pakai pun..
      Rasanya kalau dah ok baru pakai toner balik..
      Lepas roll tak perlu kot..

      Yang part antiseptik tu..
      Pada pendapat sy elok la guna lain-lain..
      Cuci sebelum roll guna yang lain..
      Lepas roll guna yang lain..
      Sebab hygine..

      Harap membantu..
      Kalau nak bertanya lebih lanjut boleh jugak tanya tokey dermaroller ni..
      http://www.naniey.com/

      Delete
  22. Salam. Sy tgh google pasal dermapen, terbaca pulak blog kamu ni.
    Last year sy pernah cuba buat dermaroller dekat klinik sekali dengan ambik injection vit C dan laser (Hahah ambik ko, sekaligus) Nasib lepas tu wekend tkde keluar ke mana. Total rawatan RM400.00
    Beberapa hari kemudian tu ada kwn2 tegur ckp muka dh okay. Tp lps tu xde pulak buat rawatan susulan, jerawat naik picit2 tinggalkan parut lagi huhu...
    Semalam pulak g beautician, dia suggest buat dermapen. Lebih kurang macam dermaroller la cumanya bentuknya macam pen dan ada 12 btg jarum halus2. Walaupun disapu krim kebas tetap jugak sakit gila..huhu..rasa nk tarik je tgn beautician tu suh berhenti. Hehe, hari ni g keje kulit merah2. Kena jaga supaya jgn kena sinaran matahari. Rawatan dermapen RM200 sekali buat. katanya nk kesan cepat buatlah 2-3 x lagi. Hahaha tapi seriau rasanya.
    TQ for the info ya, sy ingat nak cari jugak buat rawatan dermaroller sendiri sbb muka sgt bukan jenis parut berlubang2 tu. Hanya mcm dot2 je bekas jerawat.
    - Yani

    ReplyDelete
  23. Yg kali ptama akka buat kt klinik tu..lepas buat ade pantang larang x??xboleh mkn seefood ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya tak de pulak..
      Makan je macam biasa..
      Tapi kalau takut gatal-gatal boleh la elakkan makan seafood, ayam ke mula2..
      Makan telur ke..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...