Wednesday, 16 July 2014

3D Printer..

Assalammualaikum..

Sekarang ni aku tengah online sementara nak tunggu Haziq datang nak pegi buka puasa sekali..
Hari ni buka puasa dengan die..
Ajak en.bf die tak nak pegi pulak..
Ada hal katanya..
Lagi pun esok nak buka sama lagi..
Die ajak aku pegi puasa office die..
Aku ni pun tak de lah rajin sangat nak online time ni..
Tapi sebab kuota internet aku ada lagi..
Malas ni habisnya..
Tu yang guna je tu..

Ok hari ni aku nak share benda yang berinformasi sikit..hehe..
Tak de lah berinformasi sangat..
Kalau nak share pasal keje atau projek aku ke macam aku share apa aku study dulu lagi makan masa..
Tu yang tak de share benda-benda macam tu lagi..
Tunggu la ada masa..

Kalau sebut printer aku rasa semua kenal dan tau apa tu printer kan..
Tak kisah la printer yang macam mana rupa dan fungsi pun..
Kegunaan ofis atau pejabat..

Korang pernah tau tak ada 3D printer?..
Aku tau ada printer ni masa masuk company aku intern sekarang..
Dieorang guna printer ni untuk print model equipment atau structure..

Macam mana rupe printer die?
Sangat jauh rupanya dari printer biasa..


Gambar ni aku amik dari SINI..
Tak pernah pulak bawak kamera pegi ofis..
Banyak kali rasa nak amik gambar..
Henfon tak canggih la pulak..
Tak silap harga printer ni lebih kurang 10k..

Macam mana pulak rupa ink die?..


Ni la ink die..
Ink pulak dalam SGD 80 untuk 1 kg tak silap
Tapi untuk 1 objek tak guna banyak pun..
Berapa gram je..
Bila dah siap draw dekat software tu memang da bagi tau berapa gram ink yang akan digunakan..

Biasanya designer akan draw gambar equipment atau structure yang dieorang nak guna Inventor tak silap..
Lepas tu print la..
Tapi siap satu-satu objek la lepas tu dieorang gam..
Biasanya dieorang print lain-lain warna untuk nampak lagi cantik..
Contoh macam structure warna putih, pump warna merah, equipment lain warna biru..
Sorry la tak de gambar contoh model yang dieorang buat..
Again, aku tak dapat amik gambar dekat ofis..
Kene bawak kamera 1 hal pulak..

Masa untuk print bergantung dekat besar benda yang kita nak print..
Ni contoh masa tengah print..


Masa tengah print ni bunyi die memang bising sikit la..
Aku pun tak pernah tengok pun macam mana masa die tengah print..
Tak rajin pulak nak bangun masa tu..
Dan korang bole print apa je dengan printer ni..

Bos aku selalu la bawak model-model yang dah di print untuk present..
Tunjuk dekat vendor ke..
Sebab ni lagi real kan..
Setakat tengok gambar dah biasa..

Ni salah 1 hasil..hehe..




Comel kan..
Ni dieorang print as a gift masa 4 orang budak sekolah Alice Smith datang dekat company..
Lepas tu semalam aku nampak ada lebih..
Yang incharge benda ni officemate sebelah aku je..
Tadi nampak aku tanya die lepas tu die bagi aku 1..hehe..

Dari tau pasal benda ni memang aku suka je..
Masa cerita dekat en.bf pun aku excited je..haha..
Siap berangan nak beli 1 kalau ada duit..
Korang tau apa yang aku fikir?

Cool giler kan kalau ada anak lepas tu mak ayah die yang buatkan toys untuk anak die..
So kita bole buat permainan anak kita ikut citarasa dan kreativiti kita..
Paling tak bole blah let say kawan-kawan anak atau orang tengok toys anak kita yang rare..
Bila kawan-kawan die atau orang tanya mana dapat..
Then anak kita bole jawab dengan excited nye.
Mak/ayah die yang buat kan toys untuk die exclusively..hehe..
Memang tak dapat dekat mana-mana kedai la..haha..

 Untuk home schooling ke..
Bole ajar anak draw and so on then bole print out..
Best giler kan sessi pembelajaran macam tu..

Dah dah la berangan..hihi..
Saje nak share untuk sesiapa yang tak tau lagi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...