Tuesday, 17 June 2014

Home: Loan - Part 1..

Assalammualaikum..

Sambung lagi cerita pasal rumah..
Dah survey rumah, dah book unit..
So step seterusnya ialah apply loan..

Ni pun depend dekat rumah yang kita beli..
Kalau subsale (beli rumah dah siap) dari owner bole submit je mana-mana bank yang kita suka tak silap..
Tapi kalau beli dari developer ia bergantung kepada developer..
Maksudnya bergantung dekat pakej developer yang korang offer..

Masa subsale dulu memang submit je dekat mana-mana bank..
 Tapi bila beli dari developer bergantung pada pakej yang developer bagi..
Ada developer yang ada panel bank, ada yang absorb sekali laywer fee..
So ni memang bergantung dekat pakej developer..

Macam rumah yang en.bf beli..
Ada 5 panel bank tak silap..
  •  Maybank
  • RHB
  • CIMB
  • Affin Bank
  • HSBC
Yang last tu aku tak sure..
Tak silap la, sebab benda dah lama..
Aku pun tak berapa ingat..
Sebaik nya pegi la dekat panel bank sebab dekat panel bank ni memang ada pakej special dengan developer tu..

Aku pernah experienced pegi dekat Maybank..
1st time aku pegi sendiri sebab nak dapatkan information dulu..
Then kali ke dua aku datang dengan en.bf..
Masa pegi memang dieorang ada internal document antara developer dan bank..
Contohnya macam BLR - X%..
Aku pun dah lupa X tu kita panggil apa..

Kalau bukan panel bank die ikut berapa yang bank bagi tak silap..
Tapi kalau macam dengan panel bank, memang X tu dah tetap untuk developer..
Semua detail pun memang bank dah ada dalam system bank..
Kalau nak tau korang apa pakej yang ada bole la bagi tau nama developer dan projek..
 Masa kitaorang pegi ni memang die siap print out kan dan review satu-satu dengan kitaorang..
Maklumlah tak berapa nak tau sangat..
Kalau ada tak faham atau tak tau tanya je..
Malu bertanya sesat jalan kan..:)

So masa aku pegi 1st time aku mintak la doc yang bank perlu untuk kita apply loan..
Then aku pun inform la en.bf suruh die prepare..
So tak payah pegi keje dua kali kan..
Masa ni pun aku cuti tak silap..
a. For salary earners
  1. IC
  2. 6 month payslip
  3. Latest EPF statement
  4. Account statement (CIMB 6 month)
  5. Employee confirmation letter
  6. Title
  7. Booking form
  8. Other saving
 Bawak copy je untuk semua ni..
Macam payslip dan account statement ni depend dekat bank..
Ada yang nak 3 bulan ada yang nak 6 bulan..
Harga rumah dan berapa jumlah loan ni dapat masa balloting haritu..
Masa jumpa lawyer tu die bagi la value rumah dan bawak la masa apply loan..

Aku rasa aku share sampai sini je dulu..
Nanti aku sambung lagi..
Dah taip panjang-panjang dah sebenarnya..
Tapi kalau post panjang-panjang pun korang bukan rajin sangat pun nak baca kan..
Nanti sambung part 2..

Harap apa yang aku share ni bagi manfaat dekat korang..
Kalau ada salah silap harap tegur..
Kalau ada nak tambah maklumat ke sangat di alukan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...