Saturday, 24 May 2014

Kebaya Nyonya..

Assalammualaikum..

Ni aku nak share pasal kebaya nyonya..
Hari tu aku ada cerita yang aku pegi wedding kawan aku pakai kebaya nyonya kan..
Dah lama beli baju ni..
Tapi aku suka baju ni..
Rasa nak beli lagi tambah koleksi..
Lepas tu sila la pakai di tempat dan majlis yang sesuai..:)

Aku beli ni dekat Toko Che Ros,Melaka dah lama dah..
Lebih 5 tahun dulu rasanya..
Ni ada info pasal owner die..

Gambar Ehsan Utusan..
Sherman Sahar nama die..
Aku beli dulu dekat kedai die dekat Dataran Pahlawan, Melaka dengan owner dalam gambar dekat atas ni la..
Die sangat nice..
Aku tak pasti ada lagi ke tak kedai die dekat sini..
Sebab masa aku pegi die kata nak pindah dekat Melaka Sentral..
Tapi die ada satu lagi kedai dekat Bangunan Merah..
Tak silap dekat Bangunan Merah ni mak die yang jaga..
Bisnes keluarga turun temurun dari nenek die tak silap..

Kedai dekat Bangunan aku pernah lalu dan singgah sekejap je tak silap..
Sebab masa tu aku tak de la nak membeli ke apa..
Malas pulak aku nak lama-lama..

Masa aku beli dulu lama jugak la dekat kedai die ni..
Sebab aku dengan kakak aku beli sekali dengan mak ayah aku..
Sempat la bebual dengan Sherman ni..

Info ni masa aku pegi dulu la..
Dah lama sangat..
Sekarang ni aku tak pasti la..
Karang jangan mara aku pulak bila lain pulak..
Aku beli pun dah lama giler kan..
Cuma ada plan nak beli lagi..hehe..


 Ni lah kebaya nyonya aku..
Highly recommended beli dekat kedai ni..
Kualiti die memang terbaik dah harga sangat berpatutan..
Kualiti die meliputi kualiti kain, corak sulam dan kualiti sulaman die..

Yang aku beli ni paling murah..
RM150 sebab sulam komputer..
Harga die ada yang sampai 5 angka..
Tu yang ekslusif la sebab sulam tangan dan corak sulam tu memang dekat baju tu je satu..


Close up sulam bahagian depan..


Close up sulam bahagian dalam..

Tak silap kalau sulam komputer corak bahagian depan dan belakang sama..
Kalau sulam tangan, sulam bahagian belakang die ada tapak warna putih..
Aku pun tak berapa ingat dah..

Masa aku datang aku memang tengok lukisan dekat atas kertas yang die reka sendiri untuk corak sulaman baju-baju ni..
Ni pun dah ekslusif aku rasa..hehe..

Lepas tu kalau beli baju kebaya ni dapat kain batik tu free..
Die dah siap matchingkan baju dengan kain batik yang sesuai..
So tak payah susah-susah nak pening kepala nak carik kain batik warna dengan corak yang sesuai..
Dapat free je..
Lepas tu kalau tak berkenan dengan kain batik yang die dah propose kan dengan baju kita tu bole je nak tukar kain batik corak dan warna yang kita suka..
Of course la dalam range yang sama..
Jangan la beli rm150 lepas tu nak batik ekslusif untuk baju rm 12000..
Kebarangkalian tu sangat rendah rasanya..

Tapi aksesori macam kendi (tali pinggang untuk pakai dengan batik) dan keronsang masa aku beli dulu tak de la..
Aku beli tu separate dekat kedai lain..


RM 20 je sekotak tak silap satu set ni..
Kakak aku beli set design macam ni jugak tapi warna kuning..
Satu tips kalau tak nak batu keronsang ni jatuh bila kita pakai..
Lepas beli tu amik pengilat kuku warna jernih sapu kan atas batu ni..
So batu tu tak jatuh la..
Pengilat kuku tu macam gam layer atas batu ni kan..

Pada aku memang berbaloi la beli kebaya dekat sini..
Harga dan kualiti memang terbaik..
Aku pernah je survey masa dekat Penang dulu..
Tapi harga mahal sangat 500-600 macam tu..
Originality die kita tak tau..
Kalau yang ni memang kebaya nyonya asli..
Kalau tak tu mahal je lebih tapi entah apa-apa..

Kalau korang ingat masa arwah Endon Mahmud (isteri Tun Abdullah Ahmad Badawi) promote Nyonya Kebaya ni dulu..
Toko Che ros ni antara yang terlibat la..
Memang original nyonya kebaya la kan..

Sekarang aku tak pasti la macam mana harga dan pakej die..
Kalau ada rezeki memang nak pegi Melaka jalan-jalan..
Boleh jugak pegi Melaka Batik House..


Melaka Batik House ni Noor Arfa batik yang punya tak silap..
 Terletak dekat Ayer Keroh dekat MITC..
Masa aku pegi dulu ada jugak brand dari batik lain sikit..
Ni puh dah lama aku pegi..
Last pegi masa en.bf belajar dekat sana dulu tak silap..
Jalan-jalan dan die belikan baju kelawar untuk mak die sebagai gift tak silap..
 Batik ni pun salah satu yang aku suka jugak..
Trasdisional sangat kan..

Benda macam ni memang rare sikit sekarang..
Cuma harga untuk nyonya kebaya dan batik ni memang agak tinggi la..
Harga memang beratus-ratus..
Produk Malaysia tapi jual mahal-mahal sampai rakyat sendiri kurang mampu nak beli..
Mungkin penghasilan die memang makan kos agak tinggi kot..

Kalau ke Melaka tu boleh la jalan-jalan survey..

4 comments:

  1. nice kebaya :)
    jemput lawat blog sy untuk lihat koleksi busana yang mampu milik :)
    ya :)

    ReplyDelete
  2. Thank you. A very informative post. Next time turun Melaka, boleh lar gi browse kain untuk buat baju nyonya.

    Do visit my blog at
    http://i-am-cheekykitty.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pg Melaka nnt bole la check..recommended..:)
      Sure i'll check ur blog..
      Thanks for visit my blog..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...