Friday, 24 January 2014

Mock Interview..

Assalammualaikum..

Korang pernah dengar pasal Mock Interview tak?..
Ni untuk student-student la ye..
Ni aku amik dekat Wikipedia..

A mock interview is an emulation of an interview used for training purposes. The interview tries to resemble a real interview as closely as possible, and provides experience for the candidate. The mock interview helps the job applicant learn what is expected in a job interview, and improves the applicant's self-presentation. Mock interviews are often videotaped, and the candidate is shown the tape after the session, along with feedback from the interviewer. The mock interview coach will provide constructive feedback on all aspects of the interview process. Mock interviews are most common for job interviews, but may also be used to train people to handle journalists.
The mock interview coach will try to make the interview as realistic as possible. Many of the questions asked are interview questions from actual employers. The mock interview and critique will last approximately one hour. The mock interview takes about 20 minutes, then the job seeker and coach watch the interview and discuss the job seeker's performance.
The mock interview coach's level of direct experience in the industry or field of interest for the job seeker can make the mock interview more or less effective. This is the case because mock interview coaches can best help job seekers when they have insights into what hiring managers are looking for and can gauge how well job seekers are answering the questions. While there are many career coaches who provide a full suite of services to help job seekers figure out their career path, niche websites exist that focus on helping job seekers with their interviewing skills. Examples of these sites include Prept and Evisors.
The mock interview focuses on self-knowledge, past experiences, knowledge of the industry the applicant wishes to enter, and how well the applicant can convey that information. The job seeker gains the most experience from the mock interview if it is treated as an actual interview. The mock interview is a safe place to practice interview skills and gain feedback. It is also an area to gain the confidence and experience of giving an actual employment interview.
This is also conducted in companies to address clients with confidence and learn certain things which are required for the meeting.

Kalau tak berapa rajin nak baca yang atas ni panjang-panjang kiranya Mock ni macam latihan/persediaan yang kolej aku buat untuk student ni la..
Lebih lagi untuk kitaorang yang dah sem last dan nak pegi praktikal ni..
Tapi bole pulak macam-macam kisah semalam..hehe..
Tuhan tu sebaik-baik perancang kan..:)

Semalam aku ada kelas pukul 3 petang..
Aku pun memang dah set nak bangun lambat..
Malam sebelum tu pun tido lambat..

Tapi pagi tu (tak de lah pagi sangat)..hehe..
Bole pulak lecturer aku call..
Dengan mamai-mamai nya angkat phone die tanya aku nak join Mock Interview ke tak pukul 230..
Petang tu pulak kebetulan memang kelas lecturer tu..
Die pun dah habis ajar..
Sekarang banyak buat revision je..
Die pun memang tak kisah aku join..
So aku pun setuju la nak join budak ni..
Suruh aku inform yang lain tu..

Bangun aku terus tanya housemate aku pasal resume..
Dieorang dah pernah mock interview sebelum ni..
Aku pun memang kelam kabut jugak la bersiap..
Pakai je apa yang ada..
Lepas tu kelam kabut nak print resume nya..
Call budak ni inform apa yang patut..
Dah la aku dengan tak de kasut nya..
Masa aku pindah aku cuma bawak seliper dengan sandle aku je..

Tengah aku bersiap boleh pulak Hendry call..
Die memang ada inform otw ke darat malam sebelum tu..
Tapi tak sure turut ke tak je la..

Aku pun cepat-cepat la bersiap..
Pegi rumah lama amik kasut..
Lepas tu patah balik pegi KSB..
Dah la masa ni dalam pukul 1 lebih..
Orang pulak ramai keluar lunch break kan..
Jalan banyak kereta dan paling bosan queue panjang dekat trafik light..huhu..
Bising nye la kawan baik aku tu sebab lambat..haha..
Yelah dieorang ada masa sampai pukul 6 je..
Sebelum pukul 6 kene balik dah..
Die duty pukul 6..huhu..

Mula-mula die kata nak pegi Mesra Mall..
Die pun turun dengan kawan die..
Aku suruh die hantar ak pegi kolej..
Lepas tu die pakai la kereta kalau nak pegi jalan..
Boleh die pegi jalan-jalan..

Alhamdulillah aku tak de masalah sangat pun interview ni..
Feedback dari interviewer pun macam baiK JE..
Banyak bersembang dan macam sesi kenal-kenal je..hehe..
Pengalaman interview sebelum ni intuk internship aku sangat membantu aku lebih yakin dan kelancaran pertuturan aku..
 Aku amik peluang ni untuk improve komunikasi dan English aku..
Persediaan pegi praktikal, kelas public speaking dan benda macam Mock Interview ni sangat membantu aku..

Aku habis interview dalam pukul 4 lebih..
Saje call tanya die dekat mana..
Kot-kot tengah makan, tengok wayang ke dekat Mesra Mall.
Rupanya tak pegi pun..
Pegi makan beria dekat sini je..hehe..

Balik tu kitaorang singgah pegi beli barang dekat CP dan Watson kejap..
Lepas tu hantar dieorang balik dekat KSB..
Siap bawak kete masuk dalam lagi..
Depan kapal betul die parking..haha..

Kami memang sama-sama cipta impian dan angan-angan bersama-sama..
Saling tolong menolong each other untuk lebih baik..
Bagi aku semangat untuk keje betul-betul lepas ni..
Die pun nak pegi amik course bila sign off nanti..
Tak sabar sangat nak keje masuk industri  dan ada duit sendiri..
Semoga rezeki dieorang makin murah..:)

2 comments:

  1. baru taw pasal mock interview ni...selama ni taktaw pon...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni la pengalaman dan kenangan dkt sini..:)..makin nak hbs ni makin touching..hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...