Thursday, 19 December 2013

Sepetang dengan Uwan - Gula Anau..

Assalammualaikum..

Tak de cerita menarik sangat pun..
Hari ni memang keluar dengan wan aku..
Atau dekat tempat lain mungkin panggil nenek atau opah ke..
Orang N9 panggil wan..
Dan nak highlight cerita pasal gula anau je..

Tadi aku hantar wan aku pegi amik gula anau..
Ada dekat orang yang wan biasa tempah gula ni..
Wan aku pun sangat expert dan selective pasal gula ni..

 Sebelum tu sempat singgah dekat pasar basah wan jual kelapa..
Keliling rumah ni kan banyak pokok..
Antara yang banyak ialah pokok kelapa..
Biasa la orang n9 suka masak benda bersantan kan..
Masak lomak cili api..hehe..
Kadang mak masak sambal tumis udang atau sotong pun letak santan..
Masak kari ke..

Disebabkan kelapa nya banyak..
Terlebih untuk kegunaan sendiri..
Maka pegi la jual dekat pasar basah..
Tak de la untung mana pun..
Tapi ok la..
Dapat la duit sikit-sikit..
Aku tak pasti orang luar n9 kenal atau biasa tak dengan gula ni..
Pernah dengar atau tak?..
Gula ni lebih kurang macam gula kabung atau gula melaka la..
Tapi gula kabung dari air kelapa tak silap..
Tapi gula anau ni dari pokok anau..
Kene amik air dari pokok tu dan ada resipi dan masak die sampai jadi gula anau la..

Biasa kueh tradisional la banyak guna gula ni..
Macam bila buat dodol, wajik, inti kueh koci dan seangkatan dengan nya..:)
Wan aku ni kan expert buat makanan tradisional macam ni..
Siap jadi ketua chef kalau ada masak dodol ke dekat kampung ni..hehehehe..
Kalau buah kuah kacang hari raya pun tak silap wan letak gula anau jugak..

Part selective tu pulak..
Die suka gula yang ori..
Tak campur dengan gula pasir/putih untuk bagi rasa manis tu..
Orang tua-tua ni kenal la..
Kalau tanya aku, aku pun tak kenal kot..
Biasanya die akan beli dekat supplier tertentu je yang diyakini keaslian nya..hahaha..


Ni la rupanya gula nya gula anau..
Satu ikat tu panggil satu turus..
Ada beberapa keping la dalam tu..
Bentuk die bulat-bulat..
Kalau ada guna nanti aku ingat aku amik gambar share..
Ni aku tak bole la bukak lagi amik gambar sebab belum guna..
Tak pasal kene maki karang bukak semata nak amik gambar je..haha..
Satu turus tu rm12..
4 tu total rm48 la..

Mula-mula wan order 3 je..
Tapi masa dekat sana kebetulan pulak wan ada buat lebih..
Call M.Long die pun nak..
Amik la satu untuk M.Long jugak..

M.Long biasanya memang nak je..
Sebab gula ni bole je simpan dalam peti sejuk..
Kalau ada nak buat kueh ke..

Biasanya nak buat keuh gula melaka, buat pengat ke..
Kitaorang memang akan guna gula ni la..
Tu yang sentiasa beli je..

Biasanya orang tua je yang jual gula ni..
Gula ni pun rare jugak la..hehe..
Wan yang jual gula ni pun dah tua..
Kalau orang-orang tua ni dah tak de nanti tak tau la nak beli dekat mana..

Macam aku ni pun..
Suka je makan makanan tradisional wan aku selalu buat tu..
Tapi nak belajar buat nya malas..huhu..
Kalau tak dah lama-lama tak sempat la nak belajar resipi-resipi tradisional yang sangat berharga ni..
Dieorang ni semua bukan ada buku resipi ke apa..
Buat tu ikut kepakaran sendiri je..
Nasib baik la mak banyak jugak pandai buat makanan tradisional ni..
Nanti bole la belajar dengan mak..hehe..

Lepas balik amik gula ni tadi pegi pejabat pos..
Pegi Econsave wan nak beli bahan untuk masak esok, beli biskut lemak, dan roti..
Mahal betul harga barang basah ye..huhu..

Orang dah kawen mungkin dah biasa..
Tapi aku ni memang tak reti beli benda ni semua..
Biasa mak dengan wan je beli..huhu..
Kalau mak beli pun aku biasanya tukang tolak teori lepas tu carik barang kering je..
Bila mak dah pilih-pilih, lepas timbang baru aku datang..
Jadi tak amik port pun pasal harga..

Tadi disebabkan wan tak berapa larat..
Dia cuma pilih bahan dan masukkan dalam plastik je..
Aku yang kene pegang bakul bawak pegi timbang semua..
Baru tau bukan main mahal lagi..huhu..
Bawal putih sekilo rm29.++..
Udang 3+.++..
Mahal betul..huhu..
Patut la orang suka beli ayam, makan ayam je..
Sebab mahal betul ikan dan lain-lain..huhu..

Elok jugak la duduk Terengganu budak-budak ni selalu ajak masak makan sama-sama..
Kalau tak dekat rumah aku tak rajin sangat pun..
Sebab adik aku yang perempuan tu lagi rajin memasak dan lagi expert..hehe..
Aku ni setakat yang simple-simple tu bole la..
Tapi kalau masak lemak ke tak pasti la..
Teori die tau la..
Perlaksanaan untuk dapat hasil macam mak, wan dengan Zack masak entah la..haha..

Satu lagi semalam budak ni bagi tau yang minggu depan kolej aku akan cuti lagi..
Persediaan banjir gelombang kedua..huhu..
Aku siap suruh en.bf call kolej confirm kan dan memang confirm..huhu..
3 minggu la aku cuti..
Bole la lepak dekat rumah lagi..hehe..
Ni pun tak pegi rumah P.Long lagi cuti ni..
Die dah berapa kali tanya dan ajak datang..huhu..
Cuti bertambah ni boleh la datang..:)

2 comments:

  1. gula kabung dan gula anau tu datang dari pokok yang sama.....di n9 dipanggil pokok anau maka jadilah gula anau....tempat lain dipanggil pokok kabung hasilnya adalah gula kabung......gula melaka pula di buat dari nira kelapa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time kasih singgah baca dan time kasih jugak sharing info..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...