Saturday, 7 September 2013

Menangis dan Sakit Kepala..

Assalammualaikum..

Pernah tak korang menangis lepas tu sakit kepala?..
Aku memang selalu rasa macam ni kalau aku menangis..
Lepas menangis akan rasa sakit kepala..
Rasa dahaga dan rasa sakit dekat batang hidung..
Dan biasanya lepas minum air baru rasa lega sikit..

Pernah paling teruk aku pernah rasa..
Lepas menangis teruk..
Rasa sakit kepala sangat dan mual..
Lepas tu bila baring pun silau lampu tu pun bole buat kita rasa tambah sakit kepala lagi..

Macam biasa..
Kalau benda yang aku tak tau aku paling cepat nak dapat info google je la..hehe..
Lagi sebab aku ni memang ada sinus/resdung..
Kot-kot la ada masalah lain ke..
Masalah yang lagi teruk ke..

Dan jawapan dia..

Kita sakit kepala sebab faktor dehidrasi..
Air mata yang dikeluarkan membuat otot di sekitar kepala & leher jadi tegang..
Lebih lagi kalau menangis dalam tempoh yang lama..
Tapi memang bole terasa urat-urat dekat kepala dan leher tegang kan kalau menangis..
Bagi yang ada sinus/resdung pulak..
Menangis terlalu lama akan mengganggu dan mempengaruhi penyakit yang di alami dan boleh menyebabkan sakit kepala yang berpanjangan..

Ketika menangis, udara akan cenderung masuk ke dalam hidung dah tersumbat dengan lendir..
Mulut akan jadi kering dan badan akan mengalami dehidrasi akibat air yang keluar melalui hidung dan mata..
Keadaan ini mempengaruhi keadaan otot yang menjadi tegang..
Tekanan darah pula akan turun naik petanda tidak stabil..

Cara nak mengatasi..

Tapi jangan bimbang dengan minum air putih dengan segera pada kadar banyak secara perlahan-lahan akan dapat mengatasi masalah ini..
Namun jika tidak pulih, ambillah ubat sakit kepala atau mandi supaya otot-otot dekat bahu kembali rilek..

Kadang-kadang bila sedih atau ada masalah kita memang akan menangis..
Kita ni bukan lah kuat mana kan..
Dah la ada masalah lepas tu menangis lagi..
Tu yang bertambah tension..
Bila tension atau sakit kepala pun rajin-rajin la picit dekat bahu..
Mintak tolong orang picit kan ke..
Sebab urat-urat dan otot-otot dekat situ tegang..

Dan doa la banyak-banyak supaya Tuhan tu bagi kita ketenangan dan kekuatan nak hadapi masalah yang kita hadapi..
Di Maha Mengetahui dan Dia sebaik-baik perancang..
Semua yang berlaku dengan Izin-Nya..

Bantu la aku dalam menghadapi masalah aku ini..
Berikanlah aku kekuatan dan ketenangan Ya Allah..
AMIN..
Aku memang selemah-lemah manusia..





Sumber:


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...