Wednesday, 21 August 2013

Puasa Adilfitri 2013..

Assalammualaikum..

Hari ni hari 1st aku puasa selepas bulan Ramadhan..
Lagi masa raya hari tu makan punya lah banyak..
Ni la masa untuk merehatkan perut..
Dan salah satu cara nak kurangkan berat badan balik..

Masa sekolah dulu ustazah pernah bagi tau..
Masa tu aku form 5 tak silap..
Die bagi tau kalau nak maintain kan badan sekarang (maksudnya macam umur 17 tahun waktu tu) puasa la 3 hari dalam sebulan..
Dan kalau search maklumat pun banyak yang inform pasal benda ni..
Salah satu nya aku ambil dari sini..

Daripada Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

Daripada Qatadah bin Miljan r.a katanya : Adalah Rasulullah s.a.w menganjurkan kepada kami puasa pada hari-hari cerah (bulan purnama) iaitu 13, 14 dan 15 haribulan.
 
Walaupun masih dalam bulan Syawal..
Dan masih bole puasa enam..
Tapi aku pilih untuk buat puasa ganti dulu..
Pendapat mengenai puasa enam dan ganti ni bercampur-campur..
Tapi tak pelah..
Kalau aku memang aku buat yang wajib dulu..
Insyaallah ada rezeki bole la buat yang sunat..
 
Puasa yang aku kene ganti pun tak delah banyak sangat..
Lepas puasa ganti nanti bole la puasa sunat hari Isnin dan Khamis pulak..
 Aku memang suke puasa..
Sebab sekarang ni pun dah jarang bersenam..
Kalau dulu selalu jugak skipping ke kan..
Tu pasal la aku memang suka pegi kelas jalan kaki..
 
Hari ni pun cuaca ok je..
Duduk dalam bilik pun tak rasa panas sangat walaupun cuaca dekat luar panas terik..
Semalam bukan main panas lagi rasa..
 
Dan untuk buka pulak macam biasa..
Aku akan turun beli makanan lepas buka dekat bilik dulu..
Buka dengan nestum dulu..
Lepas tu baru turun beli makanan dekat bawah..
 Dapat makanan panas-panas..
 
Jadi ni la menu berbuka aku untuk hari ni..
 
  Nasi putih..
Bukan main banyak lagi dieorang letak..
Penuh satu polisterin..
 
 Telur dadar..
 
Aku bahagi nasi dan telur dadar tu dua bahagian sebab banyak sangat..
Makan separuh-separuh..
Kalau rasa tak larat nak makan boleh simpan dulu makan balik malam sikit nanti..

Ni la menu special untuk hari ni..
Puyuh masak halia..
Nampak sedap kan..
Memang sedap pun..
 
Bulan puasa hari tu dua kali order nak makan puyuh masak halia..
Tapi gagal sebab puyuh manjang habis..
Ni la baru rezeki aku nak makan puyuh masak halia..
 
Padahal mula-mula nak order sayur campur dengan telur dadar je..
Tapi bila nampak puyuh dekat menu..
Bila tanya ada pulak..
Memang terus order puyuh la..hehe..

Cuma sebab puyuh ni lagi kecik dari ayam..
Jadi leceh la sikit nak makan die..
Daging pun pun sikit je..
Rasa pun tak de la beza sangat dengan ayam..
Tapi sebab kecik tu rasa sedap jugak..
Kalau ayam macam tebal sikit daging die..
Cepat muak sikit makan die..

Ni pendapat aku la..
Tapi kalau tak cakap dan bukan sebab saiz aku pun tak dapat bezakan sangat kalau puyuh, ayam atau itik ke..
Lagi pun dari kumpulan yang sama je kan..hehe..
Kalau korang nak tau dulu masa dekat rumah lama..
Masa aku kecik-kecik dulu pernah family aku bele puyuh..
Ada bela merpati..
Dulu selalu la kutip telur puyuh yang comel bercorak-corak tu..
Tapi sekarang dah jarang la makan ke..

Bela kambing pun pernah dulu..
Ayah siap beli kan kambing seekor ke sepasang entah untuk kitaorang..
Dah lama dah..
Tak berapa ingat dah..
Tapi ingat jugak la dulu ada kambing sendiri..
Lepas tu petang-petang pegi bagi kambing makan biskut la..hehe..


Total aku makan pun tak de lah mahal sangat..
Macam biasa la sebab makan ada diskaun kan..:)
Abaikan puyuh goreng kunyit tu..
Sebab harga sama kadang-kadang memang dieorang main letak je..

Sementara tunggu makanan aku siap tadi..
Sempat la pegi kedai beli benda ni..

Saja beli maggi sebab dah lama teringin nak makan..
Dari bulan puasa hari tu lagi..
Nanti la makan..

Aku memang jarang simpan stok maggi sebab nak elakkan makan maggi..
Ni pun beli sebab teringin..
Kalau bulan puasa dulu kedai tu bukak siang je sampai pukul 6..
Kalau aku beli macam nampak sangat je tak puasa..haha..
Walaupun kedai tu yang jaga kaunter die perempuan..

Keropok durian tu pulak saje beli..
Bosan-bosan sambil buat keje bole makan..
RM 1 je sebungkus tu..

Bila dah puasa ni aku memang excited lagi nak puasa esok nya tu..
Biasa macam tu la..
Payah nak mula tapi bila dah start rasa rajin je nak puasa..
Lagi pun aku bukan nya ada nak pegi mana-mana pun..
Kalau ada nak kuar ke memang tak bole nak puasa jugak..
Macam tadi..
Budak-budak ni ajak pegI jamuan raya..
Disebabkan aku puasa dan memang tak rajin pun nak pegi..

Kalau rajin esok nak puasa lagi..
Lagi pun esok hari Khamis kan..:)

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...