Sunday, 25 August 2013

Keli Sambal a.k.a Sembilang Sambal..

Assalammualaikum..

Hari ni macam bangun lambat jugak lagi..huhu..
Nasib baik la semalam dah siapkan keje..
Aku pulak kene buat cover page..
Pagi tadi budak ni sms aku hantar no matric aku tak reply pun..
Bila die kata nak datang baru la aku reply..hehe..

Siap mandi, alas perut semua aku pun turun bawah..
Budak tu nak amik cover page dan ada nak salin benda..
Sekali la terus makan tengah hari dekat bawah..

Lepas dah hantar barang semua naik atas aku turun balik..
Turun nak pegi amik baju dekat dobi..
Pegi amik baju tu sekali pegi kedai kek..
Nasib baik bukak..

Malan nak makan ni aku pun tengah berkira-kira sama ada nak puasa ke tak esok..
Fikir kalau tak puasa esok nak makan apa..
Nak makan dekat mana..
Teringin pulak nak makan nasi campur..

 Bila teringat nak makan nasi campur..
Teringat la nak makan keli sambal..
Atau kalau orang Negeri Sembilan panggil Ikan sembilang sambal..

Sejak aku duduk sini memang susah betul nak jumpa orang masak keli sambal..
Kalau dekat cafe kolej aku tu nak jumpa orang masak ikan pun payah..
Selalu jual lauk berasaskan ayam je..
Biasanya kalau orang jual lauk ni selalu jual ikan keli..
Sebab ikan keli ni murah kan..
 Tapi memang payah giler nak jumpa ikan keli dekat sini..
Kalau ada jual ikan pun jual ikan goreng je..

Kakan yang bukak gerai dekat kolej tu pun agak ok..
Selalu jugak la borak-borak kalau aku nak bayar tu..
Aku pun sampai suruh la die buat keli sambal..
Yang bagus nya dia amik serious pandangan aku dan siap tanya resipi lagi..hehe..
Jadi die pun jual la keli sambal..
Sambutan agak menggalakkan jugak..
Kadang-kadang pegi tu tinggal seekor dua je lagi ikan..

Sem ni pulak dah pindah bangunan..
Jadi jarang la aku pegi makan dekat kafe tu..
Aku selalu pegi ada restoran jual nasi campur kalau tengah hari..
Tapi menu die pun banyak ayam jugak..
Susahnye lah nak jumpa ikan..
 Aku ni dah la orang nogori..
Suka makan benda pedas-pedas sikit.huhu..
Dah dua kali aku pegi beli paru sambal..
Yang ok nya harga makanan die agak murah..
Aku amik nasi, paru sambal dan sayur kene rm3 je..
Mak cik kedai tu pun agak peramah..
Tanya aku orang mana..
Sebab bila nampak sangat orang luarnya kot..haha..
Bila bercakap lagi la kan..
Pernah sekali tu je..
Aku pegi bayar yuran dekat bangunan lama..
Aku singgah la dekat kafe..
Pegi gerai akak tu tengok ada keli sambal..
Haruslah pilih yang tu..
Bila balik makan mmmmmmmmm punya la sedap..
Tapi serius memang sedap..
Pedas sedap..
Lagi pun nak buat keli sambal tu pun tak de la susah sangat kan..

Tu yang teringin nak makan keli sambal tu..
Kene pegi kafe dekat bangunan lama..
Tak pun ada jugak aku suruh mak cik dekat restoran dekat rumah aku ni buat menu keli sambal lagi jugak..haha..

Disebabkan teringin..
Tapi gambar keli sambal tak de pulak..
Letak gambar roti keju dinner malam ni je lah..

 Sangat gebu dan lembut..
Sedap..
Rm3.50 sahaja..

Kalau kedai dekat bandar dulu pun besar dah sedap jugak..
Dekat kedai ni kalau yang besar ni ok la..
Kalau yang cheese stick macam tak berbaloi je nak beli..
Agak mahal aku rasa..
Kadang-kadang agak keras..
Tapi yang besar ni ok..

Selamat menjamu selera..
Aku suka cerita pasal makanan kan..
Sebab aku ni memang suka makan..hehe..
 Hari tu dah teringat nak makan nasi ayam penyet..
Kalau balik nanti kene ajak en.bf pegi nasi ayam penyet pulak la..hehe..
Nasi Ayam Penyet AP dengan air bandung cincau die yang menyiurkan..
Tak pun Nasi Ayam Penyet Wong Solo dengan jus jeruk dan soto goreng tepung..hoho..
Meleleh air liur taip post ni..hahah..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...