Saturday, 31 August 2013

Aku dan PTPTN..

Assalammualaikum..

Mula-mula sekali aku nak bagi tau..
Apa yang aku tulis ni adalah berdasarkan pengalaman dan pendapat aku..
Kalau rasa kurang setuju dengan apa yang korang baca aku mintak maaf sangat..
Situasi setiap individu berbeza..

PTPTN ni jadi satu isu yang agak besar jugak..
Sampaikan dalam pilihan raya pun jadi isu yang diperdebatkan oleh parti-parti politik..
Dan isu mengenai pinjaman PTPTN ni selalu je diutarakan..
Isu mengenai black list dengan Imigresen kalau nak keluar negara la dan yang terbaru ni isu dengan CCRIS pulak..
Pada aku ni semua usaha kerajaan untuk buatkan peminjam bayar balik pinjaman yang mereka dah buat..

Aku pun guna PTPTN masa belajar dulu..
Cuma aku pinjam tak la sebanyak yang lain..
Sebab untuk PTPTN masa aku dulu ada 3 kategori tak silap..
Pinjaman penuh, pinjaman separuh dan pinjaman untuk yuran sahaja..
Aku cuma peminjam untuk yuran sahaja..
Kategori ni PTPTN yang tentukan berdasarkan pendapatan penjaga..
Yuran setiap U pulak tak sama..
Dan aku rasa yuran U aku dulu agak murah berbanding U lain..
Tapi kalau UiTM lagi murah aku rasa..

Amaun pinjaman aku tak sampai 10k..
Dan masa aku keje dulu duit untuk bayar PTPTN memang dalam senarai benda aku wajib bayar..
PTPTN ni tersenarai sama dengan duit untuk bayar sewa rumah, utilities, bagi parents..
Aku memang nak cepat habiskan bayar PTPTN ni..
Bila satu hal da selesai tak payah pening-pening kepala lagi nak fikir..
Sebelum aku buat lagi banyak hutang..
Nanti dah pening kepala nak bayar tiap bulan..

Aku rasa aku ni agak kurang komitmen..
Masa belajar dulu aku pakai motor je..
Minyak, maintenance, roadtax pun tak mahal sangat..
Dulu pernah je nak beli kereta masa dah keje..
Tapi aku rasa aku tak bersedia lagi..

Satu nasib baik la tempat keje aku punya pengangkutan awam ok je..
Masa tempat keje 1st dulu aku pegi keje naik motor je..
Kalau hujan aku naik bas, naik teksi atau kadang-kadang tumpang budak satu tempat keje dengan aku..
Sebab bila tunggu bas ada pulak yang baik hati tumpangkan aku..
Bila balik keje malam pagi-pagi tu aku jalan kaki je..
Aku memang tak kisah guna pengagkutan awam..
Balik kampung atau jalan-jalan ke..

Ada je mak cik aku pernah tanya aku..
Kenapa tak beli kereta lagi..
Yang penting kita tau kedudukan diri kita..

Dan aku kadang-kadang tak faham nya bila orang asyik mengeluh pasal PTPTN dan tarat hidup makin meningkat..
Ye barang memang makin mahal sekarang..
Tapi apa prioriti kita?..

Ada segelintir tu yang apa yang die keluh kan tak selari dengan apa yang die buat..
Complain macam-macam tapi pakai handphone mahal..
Handphone beribu ringgit..
Beli kereta bayar bulan-bulan mahal..
Tapi nak bayar PTPTN tak bole pulak..
Aku memang tak faham sungguh dengan orang macam ni..
 Ada tu yang dah kawan aku yang dah kawen ada anak dua..
Anak-anak kecik pakai ipad/tablet sorang satu..

Tak kira nak hidup bergaya..
Nak ikut trend..
Tapi ukur la kemampuan kita..
Tak pun kalau kita sanggup hidup bergaya walaupun ada benda yang lagi penting..
Jangan merungut pulak..
Memang aku menyampah sangat baca status atau dengar apa die cakap tu..

Mungkin sebab dengan kurangnya komitmen ni aku boleh je belajar sekarang ni..
Walaupun awal-awal memang agak susah..

Aku pun pernah berbincang dengan kawan aku yang sama pinjaman PTPTN dengan aku..
Nak tanya pun kene la sesuai..
Kalau tak karang orang mara pulakkan..
Die pun setuju dengan apa aku cakap..
Dan aku rasa die pun bayak besederhana..
Sekarang pun die buat tengah buat Master..

Kereta mungkin la keperluan untuk pegi keje..
Atau untuk yang dah ada family..
Tapi pakai la ikut kemampuan..
Dahulukan la apa yang penting..

Ada je orang yang aku jumpa..
Hidup sederhana..
Tapi masa rezeki die murah..
Die gunakan duit die untuk yang lebih penting..
Die bayar PTPTN die cash..
Sekarang tak payah pening kepala..

Nak beli rumah, kereta ke..
Tak de lah bayar bulan-bulan banyak kan..

Dan Alhamdulillah adik beradik aku tak de masalah sangat dengan PTPTN ni..
Macam adik aku yang perempuan pun ayah aku yang tanggung keseluruhan die belajar temasuk yuran dan perbelajaan..
Adik aku yang akan ke Perlis mungkin akan guna PTPTN jugak kalau tak de pilihan lain..

Kepada yang dah guna PTPTN masa belajar..
Uruskan la duit dengan sebaik nya..
Sila la bayar bila dah pinjam..
Lagi hutang ni bukan bole buat main..
Hutang menuntut ilmu pulak tu..

Kepada adik-adik yang baru nak belajar..
  PTPTN ada tawarkan biasiswa tak silap kalau 1st class..
Jadi gunakan la peluang ni dengan sebaik-baik nya..
Belajar rajin-rajin dapatkan keputusan yang cemerlang supaya dapat biasiswa..
Kalau 1st sem ni tak dapat pun sebab tak layak memohon sebab result matrik/SPM/STPM kurang baik..
1st sem nanti belajar betul-betul..
Insyaallah bole mintak lepas tu..

Tak silap ada junior aku dulu..
Sebab result die baik school die siap carikan biasiswa untuk die..
Jadi masih ada peluang lagi..

Bole juga cuba biasiswa dari korporat..
Cuma mungkin akan bonded kene keje dengan dieorang dah habis belajar nanti macam Sime Darby, Telekom..
Bole jugak apply JPA, Petronas dan lain-lain..
Sebab kawan-kawan aku yang guna biasiswa tak payah pun pening kepala kene bayar ke apa.
Dapat pun agak banyak..
Cuma kene keje dengan dieorang la..
Macam aku tak suka terikat ni..

Mungkin jugak bole apply Yayasan Negeri masing-masing..
Aku pernah tengok ada orang post dekat Facebook..
" Tak payah la apply PTPTN..apply la yang lain macam Yayasan Negeri ke.."
Tapi macam adik aku yang nak ke Perlis die tak layak apply Yayasan Negeri sebab melebihi syarat minimum gaji untuk apply..
Buat masa ni memang die apply PTPTN dulu..

Memang aku tekankan situasi orang tak sama..
 Setiap individu pun ada masalah/situasi sendiri..
Tapi tak kan nak cerita dengan semua orang kan..

Kalau pada aku pulak..
Kalau rasa PTPTN tu tak bagus..
Untuk masa depan..
Aku rasa buat la tabungan untuk anak nak belajar..
Kerja sungguh-sungguh sekarang supaya anak tak susah pening masalah duit nak belajar nanti..
 Atau..
Suruh anak belajar sungguh-sungguh supaya dapat biasiswa..

Tapi rezeki setiap individu tak sama kan..
Kita cuba je la usaha yang terbaik..
Selebihnya kita bertawakal..
Banyak benda berpunca dari kita sendiri..
Tapi kita suka letakkan kesalahan tu dekat orang lain..

Pape pun semoga berjaya adik-adik yang bakal sambung pengajian nanti..:)
Kalau ada salah silap dalam post ni aku mintak maaf..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...