Monday, 29 July 2013

Makan Besar Sikit..

Assalammualaikum..

Hari ni aku buka membeli banyak sikit..
Selain membeli banyak sikit..
Portion untuk makanan tu pun agak banyak..

Petang tadi hujan lebat dekat sini..
Aku pun malas nak turun..
Jadi macam biasa..
Aku buka puasa dulu dekat bilik..
Buka dengan air rebina dan dua biji kurma terakhir..
Lepas ni tak de kurma lagi da..huhu..
Nak keluar beli malas la pulak..

Lepas mandi baru aku turun bawah..
Masa buka sms dengan en.bf kata teringin nak makan puyuh..
Hari tu pegi puyuh dah habis..huhu..
Saje cuba makan benda lain..
Asyik makan benda yang sama je bosan jugak..
Lepas tu sampai dah tak tau makan apa pun kadang-kadang ye jugak..
En.bf dekat office lagi..
Buka minum air je dulu dekat ofis..

Turun bawah aku pun tanya puyuh ada ke tak hari ni..
Budak tu kata ada..
Aku pun order la puyuh masak halia, nasi putih dan telur dadar..

Sementara tunggu makanan aku siap aku pegi ada kedai kek kejap..
Hari tu masa hantar baju aku nampak kedai tu tutup je..
Mula-mula ingatkan tak buka masa raya..
Saja pegi sebab kalau nak raya ni mesti ada jual kueh raya kan..

Memang ada jual kueh raya..
Tapi satu bekas tu rm 2+..
Siap ternampak ada tart nenas lagi..
Oh kueh favourite ku..huhu..
Tengok ada jual kek lapis la..
Favourite jugak tu..
Harga dalam rm 2+ ke rm 3+..

Harga bole tahan..
Tunggu balik rumah je la makan..huhu..
Telan air liur je la..
Kalau nak beli kek lapis tu pun kene ada peti sejuk..
Tak mampu pulak nak makan sekaligus sampai habis..

Sudahnya aku beli ni je..


Yang besar tu Coffea Bun tak silap nama die..
Ala-ala macam pappa roti tu kot..
 Tak makan pun lagi..
Lepas tu beli Blueberry Muffin..
Aku suka jugak la beli Blueberry Muffin dekat sini..
Total harga rm 3..
Coffea Bun tu rm2 dan Blueberry Muffin rm1..

Lepas tu bila nak amik makanan..
Boleh pulak puyuh dah habis..
Huaaaaaaaa..
Sekali lagi puyuh dah habis..huhu..
Aku pun order tom yam campur je la..

Mula-mula sebelum turun aku plan nak order Tom Yam sayur, nasi dan telur dadar..
Lepas tu nak beli ayam goreng dekat mamak..
Tapi bila budak tu kata puyuh ada masa mula-mula terus tak jadi..
Terus lupa paln yang pertama..
Bila puyuh tak de dah tersebut Tom Yam Campur..
Jadi makan ni lah menu aku untuk hari ni..



Nasi putih, telur dadar, ayam goreng..
Nasi tu separuh je aku makan dulu..
Penuh satu polisterin dieorang letak..


Tom Yam campur..
Isi dia banyak..
Sedap Tom Yam die..
Masa 1st time makan tak berapa sedap..
Walaupun housemate aku kata sedap..
 Beli kali kedua bukan main sedap..
So bole la repeat lagi..
 Rupenya ada dua tukang masak housemate aku kata..
 Jadi beli tadi aku mintak nak budak yang sedap tu buat kan..
Orang Thai..


Tetiba gatal nak order sirap jugak..
Kadang-kadang beli makanan je..
Minum air kosong je dekat bilik..
Nak kurangkan minum manis dan galakkan minum air kosong tak payah order air..


Ni jumlah aku beli makanan dekat bawah..
Rm 6.30 sahaja..

Sejak makan dekat bawah ni murah..
Memang aku sangat berkira-kira nak pegi makan dekat tempat lain..

Ayam goreng dekat mamak pulak rm3..
Masa pegi tu memang tinggal seketul tu je..
Dah la ramai tengah pilih lauk..
Cepat-cepat aku amik..
Memang dah rezeki aku kot..

Jadi total aku belanja hari ni untuk makan ialah rm 3 + rm 6.30 + rm 3 = rm 12.30
Jumlah ni agak besar sebenarnya dekat aku..
Selalu makan bayar banyak ni je..



Sangat jarang la sekarang belanja banyak untuk makan..
Lepas tu aku pun sangat jarang keluar sekarang..
Ada keluar pun dekat-dekat rumah ni je..
Pegi dobi, pegi mamak, pegi kedai kek, pegi bank..
Tak pun pegi borong sakan atau kedai dekat bawah ni je..
Beli air freshener pun rm2 je..
Beli bulu ayam pun rm3 je..

Harap lepas ni aku bole maintain berbelanja makan macam ni..
Dapat jugak jaga badan..hehe..
Dah semoga aku lebih bijak berbelanja lepas ni..
Pape pun aku sangat bersyukur dengan rezeki yang Tuhan peruntukkan untuk aku..
Semoga rezeki kita lebih murah dan diberkati..:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...