Thursday, 25 July 2013

How Much I Love Food..

Assalammualaikum..

Rasanya tak de siapa yang tak suka dengan makanan yang sedap kan..
Lagi-lagi jenis macam aku yang sangat suka makan..
Ada beberapa faktor kenapa aku tersangat la suka makan ni..

Satu bila tau masakan tu sangat sedap..
Of course la dari air tangan yang aku dah tau kualiti masakan dieorang..
Macam masakan mak, masakan M.Long atau K.Mie..
 Bila aku dah tau masakan tu sedap memang aku akan makan berulang-ulang kali..
Kalau masakan ringan je ok la kan..
Ni kalau lauk macam mana..

Makan tu pulak tak boleh makan lauk tu semata-mata..
Haruslah makan dengan nasi sekali..
Bayangkan kalau makan nasi je sehari dah 3 kali..
Tak termasuk lagi makanan ringan..

Lepas tu aku pun ada perangai yang nak rasa selagi yang boleh..
Contoh nya ada 4 makanan..
Haruslah nak rasa ke empat-empat tu..
Bila sedap makan tak sedar diri pulak..
Jarang la ak tolak makanan sebab dah kenyang ke apa..
Harus rasa ok..haha..

Lagi aku ni jenis yang bila makan tu selalunya memang akan habiskan..
Lagi kalau makan dekat luar atau beli..
Kalau dekat rumah bole jugak la makan lepas tu simpan kejap nanti makan lagi ke..
Kalau pegi makan dekat kedai memang aku akan habiskan la..
 Kalau dah kenyang pun aku akan makan slow-slow sambil sembang-sembang..

Ni memang cara aku la..
Lagi dah rasa macam mana susah nya cari duit..
Bila makanan tak habis lepas tu buang rasanya sama la macam kita buang duit..
Cuba kalau duit dalam poket tu buang macam tu je..
Rasa macam hape je kan..
Tapi bila buang makanan rasa tak bersalah je pulak kan..

Dekat rumah pun ada macam-macam jenis makanan kan..
Memang susah nak kawal berat badan kalau dekat rumah..

Wedges yang sedap..
Beli yang lambak goreng sendiri je..
Lepas tu makan dengan sos sambil tengok TV..
Syok sangat..
Mula-mula goreng sikit je..
Lepas tu bila dah habis dan rasa sedap goreng lagi..hoho..


Ayah sangat suka beli ais krim..
Satu kotak ni hari tu aku je banyak makan..
Setiap kali lepas makan cedok ais krim makan ais krim pulak..huhu..
Bila dah habis tengok ada stok ais krim baru..
Oh tidak..
Tak mampu aku tolak..haha..
Tapi aku tak suka sangat ais krim coklat..

 Goreng tepung kosong..
Antara feveret bila balik rumah..
Mesti buat..hehe..
Sama jugak akan makan sambil tengok TV di larut malam..haha..

Nampak tak..
Kalau ada makanan ringan ready made akan makan..
Kalau tak de, ada tepung dengan garam pun jadi je..haha..

Nasib baik la aku jarang sikit ada dekat rumah..
Bila dekat rumah pun bila sebut makanan tu tak de ke..
Mak bila dengar bila kuar akan beli kan..huhu..

Macam bulan puasa ni..
Aku rasa berat aku agak turun..
Lagi bulan puasa ni..
Jalan tengah panas..
Lepas tu sejak pindah dekat bangunan baru ni tak de library ke lagi..
Tak de tempak nak lepak ke..
Jadi setiap kali ada gap pun akan balik even gap sejam..
Kalau hari tu ada 3 kelas tiga kali jugak la akan ulak alik pegi kelas..

Dapat pulak macam tadi..
Bali kejap gap sejap..
Balik online lepas tu tetiba tengok jam dah pukul 12.58..
Kelas pukul 1..huhu..
Bukan main laju lagi jalan..
Pakai baju kurung pun naik tangga ke tingkat dua langah selang satu anak tangga..
Terbakar lemak..haha..

Lagi pun bulan puasa ni cara permakanan aku tersangat la sederhana..
Kalau buka puasa sorang-sorang dekat bilik..
Biasanya aku akan buka air dulu secawan dengan kurma..
Lepas mandi aku baru turun beli makanan..
Kadang-kadang pukul 10 lebih baru turun beli makanan..
Makan berat sekali tu je lah..
Kalau sahur pun minum nestum dengan makan kurma je..

Kalau habit ni bole diteruskan sampai lepas raya nanti pun sangat elok..
Aku pun rasa tak bole makan banyak-banyak sangat da..
Hari tu buka dengan Za..
Pagi bazar beli popia rm1 dengan roti jala rm2 je..
Buka makan nasi goreng daging merah..
Rasa kenyang sangat..
Dah tengah malam baru makan kueh-kueh tu..
Memang hari tu rasa tersangat la kenyang..

Tak tau la beza dengan kalau dekat rumah ke..
Tapi makan memang tak banyak sangat..
Umur dah makin meningkat ni memang elok makan tak banyak sangat kan..
Metabolisme dah makin rendah..
Kalau nak makan banyak pun kene makan banyak kali..
Tak bole makan sekali gus..

Ada jugak kadang-kadang tengah malam macam lapar..
Tapi bila fikir ada orang yang buka makan air dengan kurma je..
Yang makan pun serba kekurangan..
Aku tak layan sangat la..
Banyak kan minum air je bulan puasa ni..

Hari ni dah berapa Ramadhan..
Tiket balik raya pun tak beli lagi..
Esok la beli..

Rasanya 6hb baru balik kot..
Rasanya tahun ni pun tak kan beli apa-apa untuk perisapan raya..
Tak de baju baru, kasut baru atau apa-apa yang baru rasanya..
Aku pun tak de rasa apa dan tak kisah dah..

Sekarang banyak lagi perkara yang lebih penting untuk aku fikir..
Salah satunya internship..
Ada satu company ni yang agak ok aku apply untuk practical nanti..
Salah satu company yang bagi respond yang agak baik..
Kalau ada rezeki aku harap dapat dekat company tu je..
Tak payah nak pening kepala lagi..
Walaupun habis belajar nya Februari tahun depan..

All The Best untuk diri sendiri dan orang sepatutnya..Amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...