Friday, 17 May 2013

Beg ke Kelas..

Assalammualaikum..

Selalunya aku cerita mengenai kasut je kan..
Kasut untuk ke kelas..
Tak pernah pun cerita pasal beg ke kelas..hehe..

Cerita pasal kasut dan beg ke kelas?..
Macam apa je kan..
Macam tak de benda lain je nak cerita..
Orang nak tulis blog ko pun nak tulis blog..
Tapi cerita entah apa-apa..hoho..

Tak kisah la apa orang nak cakap..
Ni blog aku..
Blog ni pun aku start tulis bila aku nak sambung belajar balik..
Blog ni jugak antara tempat yang menyimpan suka duka dan jatuh bangun aku..
Kalau orang tak suka tak payah baca..
Kalau ada pengajaran dan pengalaman yang kita bole kongsi bersama tu lagi baik..
Blog ni jugak akan simpan kenangan aku..
Supaya aku tak cepat lupa diri..
Ingat susah senang aku..

Kalau sebelum ni aku suka baca blog orang je..
Tapi kalau tulisan aku ni boleh di jadikan pengajaran dan panduan pada orang lain lagi baik..
Mungkin bole jadi pembakar semangat pada orang lain..
Bukan senang nak senang..
Hidup ni penih dengan risiko..
Dan tak semua orang berani ambil risiko..
Rasanya ramai yang play safe je..
Dan mungkin jugak ni rezeki aku yang Tuhan bagi..

Memang kene usaha lebih untuk dapat kan sesuatu yang baik..
Alhamdulillah jugak aku mampu sampai ke tahap ni..
Mungkin pada orang lain apa aku buat ni nampak sia-sia ke apa..
Tak make sense ke apa..
Tak pelah..
Sekurang-kurang nya aku mencuba..

Alhamdulillah jugak sebab aku dah sampai ke Sem 3..
Bulan depan aku akan final exam..
Bulan Julai aku akan masuk sem baru..
Insyaallah kalau ada rezeki dan aku akan usahakan untuk habis dengan 5 sem je dengan keputusan yang baik..Amin..
Walaupun sekarang aku buat Diploma je..
Tapi memang sangat belajar yang aku belajar sama ada mengenai ilmu kejuruteraan yang baru dan kehidupan..
Aku pun harap dapat tempat praktikal yang baik..
Ada beberapa company yang aku dah list kan untuk apply..

Weekend ni aku cuba untuk siapkan lines plan..
Kalau aku rajin aku akan share kan apa itu lines plan..
Kalau tak dapat siapkan drawing pun aku akan tengah cuba kumpul bahan untuk buat report..
Mungkin akan start study untuk Seabed Foundation dan Design Offshore Structure..

Ok berbalik pada tajuk..hehe..
Cuma nak kongsikan beg aku pegi kelas..
Dari kelas pertama yang aku attend sampai la ke hari ni..
Memang aku guna beg ni je lah..


Tak pernah tukar-tukar lagi pun..
Sampai la aku tengok beg ni pun dah agak lusuh sekarang..huhu..
Yelah dalam beg ni lah aku bawak note, buku catitan untuk setiap subjek, pencil case, wallet, hp, spare pad dan payung..
Maklumlah sekarang ni pegi kelas jalan kaki je kan..
Memang standby je payung kalau hujan..
Kalau hari panas pun aku pakai payung jugak..
Pagi-pagi aku tak de lah pakai payung..

Bayang kan kalau aku ada empat kelas hari tu..
Berapa banyak barang yang aku bawak..
Beg ni pulak tak de lah tahan sangat kan..
Ni pun nasib baik sem ni aku ada sewa loker dekat kolej..
Jadi aku tinggalkan kamus, spare pad, air mineral dekat dalam loker..
Kalau aku bawak laptop pun aku tinggalkan dekat loker je..

Tali pemegang beg ni pun dah uzur sangat..
Terlebih guna kot..huhu..

 
Beg ni pun kan beg free je..
Aku dapat beg ni masa en.bf ada bagi baju die dekat aku..
Tak bercadang pun nak beli beg baru..
Cuma nak tukar beg lain je..
Sebab aku tengok macam dah uzur sangat je..huhu..
Beg baru nanti pun lebih kurang beg ni jugak..
Beg free jugak..
Malas la aku nak beli beg..
Baek pakai beg macam ni je..

Tapi kalau ikutkan pun dari aku matrik dulu memang aku pakai beg free ni je..
Tak pernah beli beg pun untuk bawa pegi kelas..huhu..
Masa dekat Penang dulu pulak aku bawak fail je pegi kelas..
Lagi la tak bawak bag..
Cuma guna beg untuk balik kampung dan beg laptop je..
Tu pun amik beg dekat rumah je..
Memang tak pernah beli lagi..huhu..

Tapi boleh pulak en.bf dah rosakkan beg laptop aku..huhu..
Ganas sangat guna..
Sekarang plan nak beli bag laptop sekali dengan beg balik kampung..
Dah ada paln nak beli beg apa..
Cuma tak pegi kedai survey lagi je..
Ada survey dekat internet je..
Insyaallah kalau ada rezeki boleh la beli nanti..Amin..

Patah dah benda ni..

Tapi aku pakai beg ni pun dah lama jugak..
Lebuh setahun..
Aku kalau beli benda suka beli yang ok sikit..
Bole guna lama..
Tapi selalunya memang aku guna semaksimum yang mungkin..
Dah rosak baru beli baru..
Aku ada teringin nak beli jam tangan..
Insyaallah tahun depan bila dah habis belajar ke..
Satu lagi aku suka reward diri sendiri atas sesuatu pencapaian..

Reward tu maksud aku benda yang biasa-biasa je..
Dan hanya aku seorang je lah yang tahu..
Contohnya kalau aku dapat result test yang elok..
Atau siapkan sesuatu keje yang aku target..
Aku akan pegi makan sedap..
Beli chocolate makan sendiri ke..
 Biasanya aku akan beli apa-apa sebagai reward untuk diri sendiri..
Benda simple je..

Selain dapat kawal perbelanjaan dapat jugak tingkatkan usaha untuk capai sesuatu..
Contohnya aku nak makan sedap..
Minggu depan nya ada test..
Aku akan letak target dan usaha sebaik mungkin..
Kalau dapat keputusan mengikut target aku, baru aku pegi makan yang aku idamkan mula-mula tu..
Kalau tak dapat makan biasa je..
Senang kata motivasi untuk diri sendiri..:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...