Tuesday, 2 April 2013

Almari baru..

Assalammualaikum..

Nak share sikit cerita pasal aku beli almari ni..
Masa pindah bilik baru belanja lebih sikit sebab beli almari ni la..

Aku rasa memang perlukan almari sebab barang aku banyak lepas tu bilik kecik..
Jadi memang perlukan almari untuk nampak kemas..
Kalau masa keje dulu memang pakai almari kain lepas tu ada drawer je..
Lepas tu tidur pun atas tilam je dan ada meja study..
Duduk sebilik dengan Sen share..
Tapi Alhamdulillah happy je..hehe..

Asal nya masa bincang nak sewa bilik ni aku mintak almari..
Tapi kene bayar sewa satu bulan + 2 bulan deposit..
Beria aku describe almari yang aku nak..
Aku memang prefer kayu atau besi la..
Plastik takut tak tahan..
Lepas tu aku suka kalau banyak compartment..
Senang nak susun barang..
Kalau besar lepas tu dalam kosong je pun payah nak susun barang..
Nak asing-asing kan barang tu payah..

Ni berdasarkan pengalaman aku masa duduk asrama, duduk matrik, dekat Penang dulu..
Dah experience dengan banyak almari.. hehe..
Kalau almari tu besar pun tapi tak de compartment pun dekat dalam..
Macam dekat matrik dulu..
Bosan jugak aku..
Lepas tu ada satu laci je dekat bawah..Adoi fail ok..

Tapi hari tu owner tu SMS bagi tau tak dapat beli almari sebab mahal..huhu..
Lepas survey kos dalam rm300..
 Jadi masuk cuma bayar deposit sebulan+sewa sebulan..

Disebabkan aku dah memang prepare duit..
Jadi ada lebih rm150..
Cadang nya nak beli almari kain je..
Tak pun nak beli almari 2nd hand..
Cari dekat mudah tak de pulak..
Kalau dekat KL S.Alam ke banyak la..
Tu pun transport kene sendiri..
Masa pun da suntuk

Masa  singgah pegi kedai perabot jalan-jalan ada pulak harga dalam budjet aku yang lebih tu..
Lepas tu masa amik kunci discuss dengan owner..
Kalau aku beli almari die nak beli dari aku balik tak..
Die kata ok je..
Aku nak habis nanti bole jual dekat dia..

Hari sabtu hari tu aku pergi survey..
Dah ada yang aku mark..
Tapi ada satu pintu untuk sangkut baju..
Satu lagi 3 compartment..
Die bagi aku rm150..
Siap hantar dan pasang..

Semalam aku pegi..
Masa nak masuk kedai nampak almari ni..
Mula-mula die kata rm180..
Lepas tu ajak Teoh beli tilam..
Katil dia tak de tilam lagi..
Supaya dapat harga murah..hehe..
Jadi dapat la almari ni rm160..
Tilam Teoh rm 60 + satu bantal percuma..

1st time beli perabot..huhu..
Mungkin bole dapat lagi murah lagi..
Tak pelah..Pengalaman pertama..
 Lepas tu last minit..

Aku dah isi borang keluar 31 hb..
Tapi tak keluar lagi..
Karang bising pulak dieorang..
Tu macam mana pun semalam kene pindah jugak..
Nak pindah kene ada almari..
Kalau tak rasa semak giler dengan barang-barang..
Lagi aku memang suka hanger je baju..

 Aku pun beli la almari dua pintu lepas tu ada 3 compartment yang attach sekali..

Almari rendah je..
Sebab fikir atas die bole letak barang nanti..
Kalau tak cukup tempat bole letak buku aku ke susun atas tu..

Ni lah dalam dia..

Dua pintu tu memang aku letak pakaian yang berhanger je..
Box biru tu untuk letak barang-barang yang kecik-kecik..
Dah lama aku beli..
Sejak duduk KL lg..
Harga pun dah tak ingat..
Tapi sangat berguna dan sampai sekarang masih elok..

Aku letak baju pakai dekat bilik..
Letak sepit kuku, sepit, aksesori rambut, dan banyak lagi..

Atas sekali compartment tu aku letak pakaian berlipat..
Sebab ringan kan jadi letak atas sekali..

Yang tengah aku letak barang keperluan..
Susun dalan kotak asing-asing kan dulu supaya nampak kemas dan bole letak banyak barang..
Ada kotak aku letak barang penjagaan diri punya stok macam sabun, ubat gigi, syampu dll..
Ada satu kotak aku letak barang macam hair dryer, iron rambut, barang kamera dll..
Satu kotak untuk stationery..Ada puncher, clip dan stok stationery..

Lepas tu ada ruang lagi letak pad dan barang penjagaan macam minyak wangi, moisturiser dll..
Letak dekat luar sebab aku selalu guna..
Senang nak ambil..

Bawah sekali letak buku..
Letak paling bawah sebab berat..
Tu pun aku letak buku yang memang biasa guna untuk sem ni..
Kalau yang lain tu macam stok test pad aku letak dalam kotak bawah kati je..

Atas almari aku letak la lampu tidur, tabung, kalender dan al-Quran..

Aku rasa kayu ni pun tak de lah tahan sangat..
Masa orang hantar tadi pun tanya tak bole kene air..
Harap bole la guna dengan baik sampai habis nanti..
Lepas tu masih baik lagi dan bole jual dengan baik..
Jadi memang berbaloi dan tak rugi la beli..:))



1 comment:

  1. ajar saya mengemas,, sbb bilik saya bersepah jer --- www.kedaionlinemy.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...