Tuesday, 26 February 2013

How much i love this..:))

Assalammualaikum..

Salah satu perkara yang wajib ada bila dekat sini ialah stok makanan..
Stok makanan dan barang keperluan actually..
Barang keperluan tu macam barang keperluan harian lah kan..
Berus gigi, shampoo, ubat gigi dan lain-lain..
Barang yang kita guna setiap hari dan akan habis..
Harus ada stok..
Sebab kalau emergency dan kedai dekat sini pun jauh..
Tak de transport lagi..
Jadi biasa nya memang ada stok..

Lagi satu memang dari dulu ayah jenis tak suka beli cash barang..
Biasanya dia akan bagi duit untuk belanja makan dan minyak motor ke..
Kalau barang biasanya akan beli dengan dia..
Ambil la banyak mana pun biasanya dia ok..
Tapi kalau nak bagi duit memang payah..
Macam tak percaya je..
Jadi bila dia ajak pegi beli barang baik la beli semua barang keperluan..
Aku pun kalau beli barang memang agak rasional jugak la..
Tak delah beli banyak jajan..
Aku pun memang tak berapa suka biasakan diri makan benda macam tu..
Bukan tak suka makan..Suka je..
Tapi cuba kawal diri sebab tau tak berapa elok untuk kesihatan..
 
Macam maggi..
Sedap je..
Aku pun suka makan..
Kalau dekat rumah siap buat maggi goreng atau maggi sup..
Letak pulak bahan macam-macam..
Memang sedap..
Tapi aku jarang nak beli maggi sebagai stok makanan..
Kalau boleh memang elakkan amik..
Sebab nak kurang kan makan..
Tu je la cara dia..
Sama la macam sekarang..
Aku memang suka beli stok banyak-banyak.
Biar memang tau duit tu habis banyak mana untuk beli keperluan..
Tak de la bising banyak nya pakai duit..Beli apa?..

Dari dulu boleh kata ni stok wajib aku..
Dari matrik dulu rasanya..
Sampai la sekarang..

 
 Ni beli dekat rumah dan bawak sini..
Dah beli siap-siap senang..

Nestum memang stok wajib..

Dari dulu sampai sekarang nestum memang kene ada..
Tak pernah miss lagi..
Sebab tu memang sarapan wajib aku..
 Ni ada 4 paket stok nestum..
Kalau macam dan nak habis kalau balik memang aku bawak balik sini lagi..
 Tak pernah beli dekat sini lagi..
Setiap pagi memang wajib alas perut..
Kalau tak memang rasa semacam je..
Jarang sangat la aku miss..
Sampai pernah masa dekat Penang dulu dah lambat pegi kelas pun aku tetap kene minum secawan nestum jugak..
Bising giler Sen masa tu..haha..
Kalau ada buah lagi best..
Even dekat rumah pun kalau bangun je memang aku akan minum nestum ni dulu..
Makan fiber dulu untuk mudahkan perkumuhan kan..

Susu pun stok wajib jugak..
Biasa minum susu waktu malam..
Kalau lapar waktu malam..
Atau sebelum tidur..
Kalau dekat Penang dulu sambil study ke buat susu dua tiga kali..
Kadang-kadang bosan minum air putih je..



Ada jugak nestum yang bukan instant..
Tu pun feveret jugak..
Dan ada cornflakes dan koko crunch..
Ni kalau tak de makanan dan malas nak keluar memang makan ni la..
Atau waktu malam..
Kalau siang tu dah makan banyak sangat memang makan ni je..
Ribena pulak untuk makan denagn supplement masa breakfast jugak..

Masa balik cuti hari tu nenek kata badan aku nampak susut..
Bila timbang pun memang turun 4-5 kg..
Sampai je sini masa teman dieorang beli barang komputer sempat timbang naik 3kg dalam masa seminggu je..haha..
Dekat rumah memang makan je..
Apa yang rasa nak makan memang makan je..
Sebab tau dah balik sini susah nak dapat..
Kalau balik biasanya makan sedap-sedap..
Tapi selalunya berminyak bersantan..
Memang payah nak tolak..
Makan nasi pun sampai 3 kali sehari..hehe..
 Dan bila balik sini memang berat aku akan turun..

Aku memang suka makan benda macam ni..
Fiber kan baik untuk kesihatan..
Kurang lemak dan bagus untuk digestion..
Sedap pun sedap..
Dari makan benda heavy je..
Biasa kalau keluar ramai-ramai memang nak makan sedap je masing-masing kan..
Layan kan je..
Tapi kalau sendiri memang aku pilih makan benda-benda macam ni untuk rehat kan perut..
Berlemak dan berminyak je tak ok jugak kan..

Amalkan la cara pemakanan yang sihat..
Balik rumah hari tu memang aku beria makan ulam..hehe..
Makan petai bukan main lagi..hehe..
Ada makan pegaga masak dengan telur itik la..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...