Friday, 17 August 2012

Meriahnya berbuka dekat rumah..

Dah hujung-hujung puasa ni kerja-kerja dekat rumah ni makin banyak..semua adik beradik dah balik..yang tak balik lagi tinggal kakak sulung je..kerja tak habis-habis..sebagai wartawan banyak event yang nak kene cover bulan puasa ni kot..

Pagi-pagi tadi boleh pulak pintu bilik ni jam..tak boleh bukak..pulas-pulas tak gerak pun selak dia..adeh..tapi selepas aku tukang kan..berjaya jugak bukak akhirnya..Jo sibuk mesin rumput..tolong masak cili yang akan di gunakan untuk juadah raya nanti..

Pagi pagi tadi mak dengan wan sibuk bela ayam..dan lepas tu salai..

 5ekor ayam yang sedang di salai..

4 ekor lagi yang dah siap di salai..

Ayam-ayam ni untuk dibuat rendang esok..hari ni salai je dulu..menu rendang ayam setiap kali raya adalah wajib..hehe..lepas tu masing-masing bantai tidur..hehe..petang baru bangun..petang bangun sibuk menjala pulak..hehehe..

 sibuk menjala nak buat roti jala..hehe..



sibuk melipat roti jala..hehe..

Dan hasil nya..

banyak jugak lah hasil nye..hehe..

Lepas aku dah siap menjala roti ni semua, zack sambung buat ni pulak..

 
Kulit dan..

inti kelapa..inti kelapa ni memang dah ada..bila mak dengan wan buat tak tau la..

Lipat dan gulung..hasil nya dapat la beberapa kuih gulung pulak..

Menu wajib bebrbuka dekat rumah ialah nasi..lauk untuk hari ni adalah feveret aku..biasa la orang negeri sembilan kan..masak lomak cili api tu memang feveret..hehe..

Masak lemak cili api atau gulai nenas campur ikan masin..sedap giler..lagi makan dengan nasi panas..fuh..meleleh..

Ada jugak ayam goreng segera sebagai tambahan..:))

Tak lupa..ni paling aku suka..

Buah..dan memang feveret aku gak..buah tembikai..

Malam ni zack, luqman dan hakim pegi gunting rambut..aku pun nak gunting rambut jugak..dah lama betul tak gunting rambut..sebelum sambung belajar hari tu nak gunting rambut..tapi kedai tutup lak..tadi en.bf ajak pegi gunting rambut petang tadi..dah pukul 5 masa tu..malas pulak aku nak pegi..dah lah tengah sibuk menjala roti..lagi pun biasa nya dah hujung-hujung puasa nak raya ni mesti ramai orang..biasa la orang sibuk nak buat rambut raya..nak rebonding la..nak curl la..aku nak potong hujung je..dah lama tak potong rambut..tengah hari esok la pegi..salon tu memang feveret aku..harga murah, potongan dia aku suka..lagi pun aku suka cuci rambut dekat situ..terbaik aku cakap die punya urut..hehe..

Ok la..perlu ke dapur semula..ada sedulang besar kacang untuk di rendang..kacang-kacang ni untuk kuah ketupat..

4 comments:

  1. aduh, sedapnya makanan....>_<!!!
    lapar pula ni ~ ~
    akak suka mkn buah tembikai ek?
    manis kan..hihi..
    mcm tu rupanya cara membuat roti jala ye..
    selamat hari raya kak..
    1 hari lg kan..^_^v

    ReplyDelete
  2. suka la mkn buah tembikai Liya..
    terutamanya tembikai merah dah tembikai susu..
    kalau tembikai susu warna keorenan yg rangup tu tak berapa suka..hihi..
    sng je buat roti jala kan..hehe..
    cepat nya wish raya..
    esok ad lg..
    esok lg byk kje..huhu..

    ReplyDelete
  3. tembikai susu, sy tak seberapa suka kak..
    sebab dia agak keras..hehe..
    tentu hari ni akak bz kan??
    bestnya..
    sy di sini pula bz siapkan kerja kursus..T_T

    ReplyDelete
  4. owh ye kan..
    tembikai susu keras sikit..
    tapi akak suka je..hehe..
    bz la jugak tp sempat lagi kluar..hihi..
    buat kerja kursus elok2 ye..
    dpt mrkah yg baik..:))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...