Monday, 6 August 2012

Kenangan Ramadhan..

Sehingga ke umur ini aku rasa ak dah tempuh agak banyak juga fasa kehidupan..walaupun mungkin tak sebanyak orang lain tapi kira ok lah..hehe..alam persekolahan dimana ada sekolah rendah dan menengah..di matrikulasi..di Universiti..Alam pekerjaan..sehingga lah sekarang..

Petang tadi masa nak masak untuk berbuka puasa terdetik pulak nak menulis mengenai ini..Menu yang aku masak tadi tu mengingatkan aku kepada kenangan aku dulu..kenangan masa sekolah..dan tetiba teringat kenangan-kenangan lain yang aku ada pada setiap Ramadhan..

Kalau masa sekolah dulu tak silap aku masa sekolah rendah..atau masa sekolah menengah tapi Form 1-3..masa tu duduk dekat rumah lagi..jadi sekolah pun dekat rumah je..kawan-kawan pun ada dari sekolah sama-sama satu sekolah rendah..masa ni untuk beberapa tahun aku akan berbuka puasa dekat rumah Amoi dengan Ecah secara rotate..dah inform keluarga masing-masing awal-awal..kadang-kadang tu kalau dekat rumah aku siap ajak P.Cik dan sepupu-sepupu aku sekali..pernah bebrbuka dekat rumah Ecah mak dia buat benda ni sebagai dessert..terus mintak resipi dan sampai sekarang aku masih lagi suka dan rajin untuk buat benda ni..

Aku tak tau apa nama benda ni..tapi aku suka makan..sekarang Amoi dan Ecah dah kawen pun..Ecah dah ada dua anak..nak jumpa pun susah sekarang walaupun masa raya..maklumlah masing-masing dah berkeluarga..saudara mara makin ramai..

Masa menegah atas aku dah masuk asrama..Ada dewan makan..tapi boleh pegi bazar berdekatan jugak..selang hari pergi dengan budak lelaki..kalau ada boifren tu nanti guard akan umumkan nama untuk amik makanan dekat pondok guard..untunglah ada boifren kan..haha..kalau tak makan dekat dewan makan akan makan dekat dorm..sama ada makan makanan yang beli dekat bazar atau kalau parents datang bawak makanan..syok makan ramai-ramai..lebih-lebih lagi duduk dengan kawan-kawan baik..

Masa matrik pulak aku dekat Johor..masa ni satu matrik dengan dudut dan ikin..termasuk BFF aku, Haziq yang hensem..hehe..dudut 1 floor je dengan aku..ikin pulak blok sebelah..dekat dalam matrik ni ada bazar..memang senang nak beli makanan..kalau nak buka dengan haziq sekali kitaorang buka dekat cafe..masa ni jugak banyak rasa menu baru masakan Johor macam puding koktel, nasi ambang dan ada beberapa lagi yang aku tak pernah makan..Banyak kenangan dekat matrik dulu walaupun setahun je dekat sana..

Masa dekat Penang pulak selalu pegi bazar je lah..lepas tu pilih mana-mana dorm untuk makan ramai-ramai..kadang-kadang makan dengan roomate je dekat bilik..kadang-kadang kitaorang buka ramai-ramai dekat luar..Kalau dekat Penang dah hujung-hujung dulu aku selalu pegi buka dekat Pusat Islam atau masjid..tiap-tiap hari ada makanan percuma disediakan untuk berbuka puasa..menu dia pulak bukan calang-calang ye..lauk sedap-sedap..lagi sedap dari beli..jadi memang save duit..tiap hari makan percuma..mula-mula aku selalu pergi makan je..lepas makan balik..kadang-kadang sempat lah solat maghrib kejap..lepas tu balik..tapi masa sem last aku boleh dikatakan tiap hari pergi buka puasa..lepas tu solat mghrib, isyak dan terus terawikh..Alhamdulillah Tuhan buka hati aku..

Masa kerja pulak aku pernah pengalaman berpuasa masa kerja dekat TI..masa dekat TI aku kerja shift..tujuh pagi tujuh petang..jadi kalau kerja malam kita orang akan beli makanan siap-siap..punch card (atau suruh shift sebelum punch kan..hihi..) lepas tu pegi cafe tuk buka puasa ramai-ramai..share-share makanan..dan akan bersahur ramai-ramai jugak pukul 4 tak silap..kalau bekerja shift siang pulak biasanya kami akan buka puasa ramai-ramai lepas kerja..Tahun lepas jugak akuberpeluang berbuka hari pertama Ramadhan dengan en.bf dekat One World Hotel..ada peluang buka puasa dengan en.bf dan BFF dekat KLCC..

Tahun ni aku dekat sini..boleh kata kebanyakan menu berbuka aku masak sendiri..kadang-kadang ada jugaklah ke bazar dan berbuka di luar..memang memantapkan skill memasak aku..hehe..tak sabar nak habis exam..nak balik kampung..dan kalau ada rezeki nak beli sikit persiapan untuk raya dengan en.bf..tak delah untuk raya sangat pun..untuk hari-hari biasa pakaian tu..tapi bila raya mungkin ada promosi menarik..mood dia pun lain sikit kan..hehe..pakaian tu nanti bolehlah aku pakai pegi kelas..pegi kenduri ke..dan en.bf untuk dia pakai pegi kerja..


2 comments:

  1. pengalaman, kak...
    kita takkan lupakan sampai bila2..
    nt kita akan ceritakan pd anak cucu kita pula..
    hihihi...
    untung akak dpt melalui bnyk pengalaman di mana2...
    sy? habis form 5 trus masuk mktb...
    5 tahun stengah di mktb, terus keja...
    jd tak bnyk sgt pengalamanlah..
    huhuhu...

    ReplyDelete
  2. tulah..
    bl fkir blik dah mcm2 pngalman plak..hehe..
    ok la tu..
    Liya pun muda lg kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...