Tuesday, 19 June 2012

Ulam-ulaman..

Salah satu makanan yang aku suka ialah ulam..cuma susah sikit nak dapatkan ulam..sebab kalau nak simpan lama-lama nanti cepat rosak pulak..nak makan nya sikit-sikit je kan..bukan macam goreng sayur..masak sekali banyak..kalau makan petai tu sekali makan ada lah empat lima biji.lain lah kalau sambal tumis petai..sepapan dua petai habis..

Kalau makan nasi campur dekat luar pun aku suka ambil ulam..kadang-kadang aku lagi suka ambil ulam berbanding sayur goreng sebab pada aku ulam-ulam tu lebih segar dari sayur yang dimasak..lebih berkhasiat..nasib baik lah aku memang suka makan dan pada aku rasa ulam-ulam ni sedap je..tak de lah teruk..lebih teruja nak makan bila fikirkan khasiat die..

Antara ulam yang aku suka 

Petai elok untuk bersihkan kencing..kalau makan dekat luar aku takdelah amik petai buat ulam..kalau dekat rumah ok lah sebab bau die kuat..


 Aku memang suka makan tomato..kalau makan mentah dengan nasi memang sedap je..kadang-kadang tu aku buat telur dadar pun potong tomato dadu masukan dalam telur dadar tu..dan aku suka sangat campur tomato dalam lauk yang aku masak..goreng sardin..asam pedas..masak berlada..tengok tomato ni pun mengingatkan aku pada air asam..pergh sedap giler..



Daun pegaga pun sedap..pernah aku blend dan minum jus pegaga tiap-tiap pagi..:))




Kalau kacang botol ni memang aku pilih yang muda-muda la..lembut sikit..yang tua keras..dulu ada tanam kacang botol tapi sekarang dah tak de..sedap gak campur dalam goreng sardin..goreng kacang botol campur telur ke..meleleh air liur..huhu..




Kacang ni pun sedap kalau sekali sekala ulam..lagi-lagi cicah dengan sambal belacan ke..alolo sedapnye..




Daun ni paling banyak dan senang dapat kalau masa belajar dulu..dekat cafe sentiasa ada..tak tau namanya..tadi masa cari gambar baru tau nama nya daun cyelon..tak tau la betul ke tak..hehe..




Ulam raja yang syok..lagi gambar siap ada sambal..menggoda betul..gambar ni pun mengingatkan aku dekat kedai bawal goreng masa blaja dulu..dulu suka pegi makan dekat ada kedai ni..ada set bawal goreng..dalam set tu ada bawal goreng sekor + ulam dengan kuah kicap lada dan sambal + kuah kari..kuah kari memang aku tak sentuh pun selalunya..lepas tu order sup campur makan dengan nasi panas..memang best la..teringat sen..dulu selalu pegi makan dengan dia..hehe..

 Kebanyakan ulam ni memang sedap makan dengan nasi panas-panas dan cicah sambal..selain tu aku suka gak peria..tapi tak pernah ulam peria lagi lak..hehe..kalau masak lemak..goreng ke..memang aku suke..sampai masa kerja dekat TI dulu ada budak tegur aku suka amik lauk peria goreng campur telur..hehe..

Sekarang ni berjinak-jinak makan halia..kalau dulu kalau jumpa halia dalam lauk terutamanya masak sup selalu letak halia kan memang kutip letak tepi..tapi kalau sekang ni nampak halia potong-potong excited je nak makan..kalau dulu nak masak makanan yang ada letak halia memang tumbuk lumat-lumat tak nak bagi tergigit..nanti tengah makan sedap-sedap tergigit halia terus potong selera..macam tergigit kayu manis bunga lawang ke..sekarang tak lagi..

Tulis entri pasal makanan ni memang buat ak lapar..terbayang makanan sedap-sedap..tetiba gak rasa rindu nak masak..dah lama tak masak..













 

2 comments:

  1. Memang tiap2 pagi minum jus pegaga?
    Wah...
    Saya kagum dengan masyarakat Melayu,
    ulam-ulaman mereka pelbagai..
    Saya pernah praktikum di sekolah yang majoritinya Melayu..
    makanan guru2nya pada waktu rehat selalunya ulam..
    ada pula daun yang saya tak kenal..
    hehe..=)

    ReplyDelete
  2. pernah lah minum jus pegaga tiap2 pagi..
    masa dduk balik kg..
    kalau dduk sendri tak sempat..
    makan daun pegaga je..hehe..
    kalau dkt kg lepas beli trus blend semua siap2 letak dalam botol..
    pagi2 trus minum je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...