Wednesday, 13 June 2012

List..

Masa nya semakin hampir..banyak barang yang bila ak discuss dengan en.bf untuk Julai nanti kene ada..kene beli..jadi boleh lah nyanyi lagu background apprentice..hehe..Money..money..money..hehe..Barulah rasa sendiri betapa peritnya nak belajar guna duit sendiri..huhu..belanja mahal wooo..huhu..patut la sepupu yang masuk UiTM dapat duit pendahuluan 1.5k pun x cukup..bukan setakat kene bayar duit yuran je..nak beli barang..belanja nak pegi tempat belajar tu lagi..minyak..makan..setiap sen adalah sangat berharga..:))

Kelmarin ada call KWSP..dan dieorang kata boleh guna duit EPF untuk sambung belajar..lega sikit dengar..nasib baik ada EPF yang tak seberapa tu..huhu..bila dieorang tanya nak aku bayar sendiri atau dieoranng bayar tanpa fikir terus laju je cakap nak dieorang je bayarkan terus..hehe..aku ni dah lah ada duit pendaftaran, duit yuran yang riban-riban..sampingan-sampingan lagi..harap-harap dapat la scholar tu..dan harap dapat scholar dengan wang sara diri..dan selalu tanya en.bf macam mana nak manage duit..die dah biasa hidup sendiri..

Kalau nak apply KWSP perlu kan doc;

  1. Surat tawaran rasmi sambung belajar
  2. Fotostat IC
  3. Surat Pengesahan belajar dari tempat belajar
  4. Penyata yuran dari tempat belajar
Untuk duit sumbangan dari MB hari tu yang pasal dapat surat doc tak lengkap tu bila aku call tempat belajar nanti dieorang kata lepas dah daftar, dah bayar yuran pendaftaran, dah masuk dah dapat resit, resit tu lah bukti pengesahan kita dah belajar..jadi dah masuk nanti baru boleh submit balik..

Untuk belajar nanti ada module..en.bf kata nak save fotostat je module tu..sebab bahan dari lecturer..kalau boleh download lagi bagus..atau boleh mintak dari senior..benda-benda lain kene settle kan lagi;

  1. Lesen mati 16hb Jun ni..- kene hidupkan dulu
  2. Roadtax motor mati bulan depan..walaupun roadtax rm2 tapi insurans mahal..amik 3rd party je lah lepas ni..letak dekat Putra Height lama-lama tak hilang pun..stand je yang hilang..huhu..kene gi hantar dekat bengkel gak..
  3. Baju untuk daftar..-balik rumah nanti nak check detail la..
  4. Baju pegi kelas..-dah confirmkan dengan ex-student pegi kelas boleh pakai shirt n jeans je..workshop pakai ppe..
  5. Seliper..seliper yang pakai dekat dua tahun dah rosak..-kene beli baru..
  6. Kasut sukan..biasa belajar perlu..lagi-lagi kalau orientasi..mana la tau kan..- bagi tau en.bf semalam dia ingatkan aku ada kasut yang beli beberapa tahun lepas tapi tak pakai..balik rumah nanti kene cari..
  7. Pencuci muka yang last beli tahun lepas pun dah habis..huhu..-kene beli baru..
  8. Barang-barang penjagaan diri..- macam sabun, shampoo..dll
  9. Makanan..-diet..baru senang nak kurus..hehe..
Setakat ni yang ni je lah yang aku fikir.. mungkin dah masuk nanti ada perubahan..dan tunggu scholar..

Baru lah tau macam mana rasa mak ayah yang usaha carik duit untuk sekolah kan anak-anak..walaupun macam-macam kemudahan tapi kadang-kadang tu tak cukup lagi..kalau dulu nak apa dapat dengan sangat mudah..malah bermewah-mewah lagi..patut lah besar sungguh harapan mak ayah dekat anak-anak nak anak berjaya..Terima Kasih Tuhan sebab bagi pengajaran dekat..memang banyak sangat pengajaran yang aku dapat setahun dua ni..

Terima kasih keluarga yang sentiasa beri sokongan dan sentiasa risau kan aku..Insyaallah semua tu jadi penguat semangat untuk aku lebih berjaya..Untuk en.bf pun terima kasih sentiasa ada dengan aku dan memberi sokongan waktu susah dan senang aku..Semoga aku menjadi insan yang lebih berjaya lepas ni..Amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...